Češi v posledních čtyřech letech výrazně více pijí "zelenou" neboli peprmintku. Její první a největší výrobce, plzeňský Stock, je nyní na hranici výrobních možností. Prodeje kultovního likéru českých hospod vzrostly loni meziročně o desetinu na 1,7 milionu litrů, dva roky předtím se zvyšovaly o 16 a 36 procent, řekl obchodní ředitel Richard Švéda.

Letošní nárůst prodejů peprmintky o 15 procent hlásí i Granette, druhá největší likérka v České republice.

Zájem o peprmintku potvrzují také restaurace a hospody v Plzni. "K pivu sedí nejlépe. Navíc je levnější a má méně alkoholu," uvedl vedoucí restaurace U Šenku v centru Plzně František Cypris. Podle něj se z nápoje také míchá řada drinků, hodně se pije v létě a na vodě.

Podle Švédy je v posledních letech citelný, nejen mezi mladými, "retrotrend", a to nejen u alkoholických nápojů.

"Lidé rádi hledají hodnoty z minulosti a požadují také retrodrinky," dodal. Stock peprmintku v Česku před desítkami let zavedl. V posledních letech se často míchá s fernetem, griotkou, ale také s mlékem a pivem.

"Božkov Peprmint patří v ČR k nejoblíbenějším lihovinám především v gastronomii, kde je to šestá nejprodávanější značka. Mezi likéry drží absolutní prvenství s dvacetiprocentním tržním podílem," řekl Švéda. Podle něj patří nápoj k nejdynamičtějším značkám z portfolia Stocku.

"Lidé letos nechtějí tolik utrácet a nakupují více lihoviny s nižším obsahem alkoholu a nižší cenou kolem 100 korun," řekl ředitel Granette Pavel Kadlec. Podle něj se letos likérka dostala s nápojem Peprmint Granette do několika obchodních řetězců a její prodeje díky tomu meziročně vzrostly o 15 až 20 procent.

"Božkov Peprmint nyní získal stříbro na jedné z nejprestižnějších světových soutěží International Wine and Spirits Competition v Londýně," uvedl Tomáš Tarcala, marketingový ředitel plzeňské likérky, která loni zvýšila celkový prodej o pět procent na loňský rekord 27,99 milionu litrů lihovin. Nápoj uspěl ve slepé degustaci, kdy žádný z porotců nevěděl, jakou značku a z jaké země hodnotí. Stříbro získal v londýnské soutěži výrobců z více než 80 zemí také Key Rum Cream ze Stocku.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru