Územní plán stanoví základní koncepci rozvoje území obce a o jeho pořízení rozhoduje zastupitelstvo obce mj. také na návrh občanů nebo na návrh fyzické nebo právnické osoby, která má vlastnická práva k pozemku nebo ke stavbě na území obce. Teoreticky má tedy šanci na změnu územního plánu každý majitel pozemku.

Změna územního plánu probíhá v zásadě dvou až tří fázově, nejdříve se zpracovává zadání, pak může následovat koncept a poté návrh územního plánu. V každé fázi musí obec zajistit zveřejnění a jeho vystavení k veřejnému nahlédnutí po dobu 30 dnů na úřední desce. V uvedené lhůtě může každý uplatnit své připomínky. Jednotlivé etapy tvorby územního plánu schvaluje zastupitelstvo obce.

Stavební zákon stanoví, že každé čtyři roky je nutné předložit zastupitelstvu obce zprávu o uplatňování územního plánu. Na základě této zprávy může být rozhodnuto o změně nebo o pořízení nového územního plánu. Územní plány vypracovávají obce s rozšířenou působností, plán ale schvaluje zastupitelstvo obce, jíž se týká.

Kdo chce územní plán ovlivnit, měl by aktivně sledovat politiku své obce, chodit na schůze zastupitelstva a rady, kde se otázky územního plánu projednávají. Důležité je sledovat úřední desku obce a krajského úřadu.

Občané také mohou využít svého práva na informace a podrobnosti prodiskutovat s příslušným pracovníkem obecního (popř. krajského) úřadu.

Případné námitky proti podobě schvalovaného územního plánu je možné podat na adresu příslušného úřadu, a to i elektronickou formou prostřednictvím datové schránky nebo e-mailovou poštou se zabezpečeným elektronickým podpisem.

Pokud občan nepodá včas námitky proti některé části územního plánu, může se dočkat nemilého překvapení, že jeho pozemek bude zařazen do území, jehož využitelnost neodpovídá záměrům vlastníka.


Šimona Mašková

advokátka z kanceláře Mašek advokáti.