České dráhy připravují masové rozšíření automatů na prodej jízdenek, strojky by měly být postupně instalovány ve zhruba 80 největších stanicích. Jedním z důvodů je podle mluvčího Radka Joklíka snaha ušetřit. Drážní odbory se přitom netají obavami z propouštění a ze ztráty tržeb.

"Stejně jako například rakouské a německé dráhy chceme mít automaty s kompletní možností odbavení, což znamená možnost nákupu všech vnitrostátních jízdenek, platby kartou a podobně," uvedl Joklík. Podle něj se projekt plánuje na několik dalších let, strategii chce vedení drah projednat s odbory a předložit dozorčí radě.

Dráhy si od novinky slibují mimo jiné úspory nákladů. "V oblasti personální půjde o postupný proces, část pracovníků odchází do důchodu, jiní budou přeškoleni a převedeni na jinou práci. Kvalitní personál rozhodně propouštět nehodláme," sdělil Joklík.

"Samozřejmě z toho máme obavy. A bojíme se také jiné věci, aby to nebyla i ztráta tržeb, protože ne každý zákazník si je schopen s tím automatem poradit," řekl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Odbory proto podle něj nechtějí připustit, aby ve stanicích automaty zcela vytlačily klasické pokladny s lidskou obsluhou.

Na každém z vybraných nádraží by se mělo objevit několik přístrojů, řádově tedy budou dráhy poptávat několik stovek automatů. Jeden přitom stojí stovky tisíc korun.

Automaty na jízdenky nejsou na české železnici novinkou. Česká nádraží pamatují několik generací jízdenkových automatů, které však vždy po letech provozu nenápadně zmizely, takže jedinou jistotou cestujícího byla pokladna.

Prvních 16 automatů od firmy AEG se objevilo v 70. letech minulého století; k platbě se používaly mince do výše pětikoruny. Ve větší míře se rozšířily automaty od firmy Klüssendorf v 80. letech, ve kterých bylo možné koupit za mince pouze pásmové jízdenky. Jejich provoz definitivně skončil na přelomu let 2006 a 2007.

Zašlou slávu automatů se České dráhy snažily obnovit v roce 2008, kdy instalovaly několik nových automatů. Ty však nenabízejí všechny služby a mají řadu omezení. Celkem dráhy nyní mají 31 automatů, komplexní servis nabízí pouze jeden.