Již od příštího roku by Němci mohli získávat řidičský průkaz už v 17 letech, tedy o rok dřív než v současnosti. Německá vláda schválila návrh zákona, který ale počítá i s tím, že až do své plnoletosti budou smět mladí řidiči usednout za volant jen pod dohledem zkušenějšího řidiče. Normu teď ale musí schválit ještě obě komory parlamentu.

Pokud se tak stane, budou si moct mladí Němci od 1. ledna začít dělat autoškolu už v 16,5 letech a po dovršení 17. roku mohou složit řidičskou zkoušku. Další rok ale budou smět jezdit jen v přítomnosti zkušenějších řidičů, které nahlásí úřadům. Každý nezletilý řidič takto bude moct registrovat až pět osob.

Doprovodu musí být více než 30 let a musí vlastnit řidičský průkaz nejméně pět let. Zároveň nesmí mít víc než tři trestné body v registru přestupků a při dohlížení na jízdu nesmí být pod vlivem alkoholu. V německém systému nesmí řidič "nasbírat" více než 18 bodů, jinak přijde o oprávnění řídit auto.

To bude hrozit i sedmnáctiletým řidičům, kteří vyjedou na silnici bez dohledu. Vedle toho je stihne pokuta a před podáním nové žádosti o řidičský průkaz budou muset absolvovat speciální školení. Podobně jako pro ostatní německé řidiče mladší 21 let pro ně bude platit nulová tolerance na alkohol za volantem.

Velmi úspěšní mladí řidiči

Německé ministerstvo dopravy testovalo řízení nezletilých pod dohledem ostřílenějších šoférů od roku 2004 a letos vyhodnotilo tento program jako velmi úspěšný. "Řízení s dohledem má jednoznačně pozitivní vliv na bezpečnost dopravy," zopakoval dnes ministr dopravy Peter Ramsauer, který se sám stal "dohlížitelem" na řízení dvou ze svých čtyř dcer.

Spolkový úřad pro bezpečnost na silnicích už dříve konstatoval, že při jízdách sedmnáctiletých výrazně ubylo nehod a jejich způsob jízdy je bezpečnější. Výsledky testovacího programu prý také ukázaly, že účastníci projektu i po dovršení 18 let způsobují o třetinu méně nehod. Podstatně méně si také sedají za volant pod vlivem alkoholu nebo drog než ti, kteří si dělali průkaz kolem 18. roku a pak začali řídit bez doprovodu.

Právě větší bezpečnost začínajících řidičů je podle Ramsauera hlavním cílem nové úpravy. Začátečníci totiž podle studií způsobují v Německu asi čtvrtinu všech dopravních nehod. Také nehodovost ve věkové skupině 18 až 24 let patří v mezinárodním měřítku k nejvyšším.