A ani samotná Kia se nijak netají tím, že s novinkou v podobě Sportage míří na příčky nejvyšší. Pokud seřadíme jednotlivé zástupce daného segmentu podle počtu prodaných kusů v České republice, pak je korejské SUV na 13. místě. Nováček má ovšem namířeno do první pětice. Hodlá se tedy měřit se Škodou Yeti, Nissanem Quashqai, VW Tiguanem nebo s Audi Q5.

První zbraní, a rozhodně ne malou, v boji o zákazníky by měl být design. Kia Sportage vychází z konceptu Kue, který se představil v roce 2007. Když se na něj pořádně zadíváte, pak zjistíte, že se do sériové výroby dostaly prakticky všechny zajímavé prvky karoserie, akorát v poněkud umírněnějším provedení. Můžeme tedy začít debatovat o tom, zda má odvážnější design Hyundai a model ix35 nebo hodně dynamicky střižená Kia.

Na evropské zákazníky by také mohl zapůsobit fakt, že byl vůz vytvářen stoprocentně v Evropě, a to od samotného designu, přes vývoj až po výrobu, která bude probíhat, stejně jako dosud, ve slovenské Žilině. Pro zbytek světa jsou pak připraveny ještě závody v Číně a v Koreji.

Řekl bych, že toto na úvod stačí, pojďme se zabývat raději konkrétními poznatky. Poznatek číslo jedna říká, že se bavíme o velmi pohledném automobilu. Designový směr, kterým se Kia právě ubírá, není nic nového, ale na Sportage stoprocentně sedne. Samozřejmě nesmí chybět klasická maska chladiče, která byla přejmenována na „tygří nos“. Poprvé se motiv její horní poloviny objevil také na horní hraně střešního okna.

Další charakteristickou vlastností je vysoký ponton karoserie a malá boční okna. Celé to vypadá náramně dynamicky, ale jak asi správně tušíte, výhled směrem vzad za moc nestojí. Ne nadarmo se říká, že každá strana má dvě mince. Efektnímu vzhledu dále napomáhají LED diody pro denní svícení a blinkry, taktéž složené z LED diod, umístněné na zpětných zrcátkách. Na téma vzhledu ještě doplňme, že si zákazníci mohou vybírat kola o rozměru 16 – 18 palců a že je k dispozici deset laků karoserie, přičemž tři odstíny jsou zcela nové.

O něco více, o něco méně

Kia Sportage má na délku 4400 mm, široká je 1855 mm a na výšku má 1635 mm. V porovnání s odstupující generací je ve všech směrech větší. Výjimku tvoří pouze výška, která je z důvodu lepší aerodynamiky menší o 85 mm. Celkově větší interiér nabídne také více prostoru pro zavazadla. Objem 564 litrů udávaný ve všech materiálech byl měřen až po strop a představuje nárůst o 15 litrů.

 

Interiér jako takový dost připomíná sesterský Hyundai. Rozdíly najdeme v podstatě pouze v detailech. Trochu jinak je například provedena palubní deska, řadicí páka automatické převodovky taktéž vypadá odlišně, ale to jsou skutečně pouze detaily. Pro cestující je důležité tvrzení, že na nás během půlhodinové jízdy velmi příjemně zapůsobily sedačky a že jsme prakticky okamžitě našli ideální polohu za volantem. O tom, jak bude vaše konkrétní kabina vypadat, rozhoduje zcela samozřejmě výbava. Kia nabízí jak látkové, tak polokožené a kožené čalounění. Nechybí ani možnost volby mezi více odstíny, včetně trendy oranžové.

Pro začátek pouze dvoulitry

První kilometry s Kiou Sportage jsme ujeli ve verzi, která byla vybavena dvoulitrovým benzinovým motorem, manuální převodovkou a pohonem všech kol. Ten je k dostání pouze pro nejvýkonnější zážehový a vznětový motor. Upřímně musím říci, že dvoulitr mne nijak zvlášť nenadchnul. Asi to bude tím, že jsem ho už potkal při testu Hyundaie ix35 a tehdy mne nenadchnul vůbec. Je poměrně hladový a nepůsobí jako žádný velký silák i přesto, že jeho maximální výkon činí 120 kW. Automobilka předpokládá, že zákazníci budou více toužit po přeplňované jedna-šestce GDi (ta přichází na trh v těchto dnech) s výkonem 103 kW a my ji dáváme zapravdu. Tu ovšem nebude možné kombinovat s pohonem všech kol, stejně tomu bude i v případě motoru 1.7 CRDi, který přijde do prodeje v říjnu. Mimochodem příplatek za AWD je 30 000 Kč.

Všeobecně se očekává větší zájem o naftové motory. To se nakonec také potvrdilo během tiskové konference. Testovací vozy vybavené vznětovou jednotkou byly okamžitě obsazené. Dieselový agregát, který se začal prodávat hned po uvedení na trh, vychází z jednotky používané ve větším Sorentu. Jediným rozdílem je snížený objem z 2,2 l na rovné dva litry. Kdyby vás náhodou zajímalo, zdali někdy najdete v nabídce stejný motor vyladěný na 184 koní (ten plní u ix35 roli vrcholné motorizace), pak Kia dává odpověď, že to zatím v plánu nemá, což je docela škoda.

Povedla se

Důvodem je fakt, že se nová generace Sportage chová na silnici velmi jistě. Možná za to může pohon všech kol pocházející z dílny Magma, který využívá elektronicky řízenou viskózní spojku, nebo to mají na svědomí tlumiče ASD. Zanechme ale technických obstrukcí, na silnici vše funguje na jedničku. Automobil drží stopu velmi obstojně a především se téměř nenaklání. Škoda pouze toho řízení. Stejně jako v Hyundaii ix35 je hodně přeposilované. Radost nám ale udělala převodovka. Automat jsme nezkoušeli, za to manuál, ten se povedl. Sice měl v našem případě pouze pět stupňů, ale takto přesné dráhy jsme skutečně nečekali.

První dojmy ze třetí generace modelu Sportage jsou vesměs pozitivní. Design karoserie v podstatě nemá konkurenci, technika vypadá slibně a cena je navíc více než příznivá. Dá se očekávat, že lhůty na dodání budou několika měsíční. Tento případný problém chce automobilka vyřešit nejpozději do konce roku a stáhnout dobu dodání na 4 – 5 týdnů. Nejlevnější Sportage s motorem 1.6 GDI a pohonem přední nápravy ve výbavě Active bude stát bezmála 420 000 Kč. Na opačném konci stojí dvoulitrový diesel s výkonem 136 koní a automatickou převodovkou. Ve spojení s nejvyšší výbavou bude stát 714 980 Kč. A stejně jako doposud nabídne Kia sedmiletou záruku. No řekněte, není to lákavá nabídka?