Vládní úspory zastavují většinu rozestavěných silnic, dálnic. Ministerstvo dopravy včera oznámilo, že jsou vládní škrty tak velké, že na ně nezbudou peníze.

Vláda plánuje snížit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok o 17 miliard korun. Letos navíc vypadnou z příjmů fondu téměř čtyři miliardy.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se začne výstavba ukončovat zřejmě již od srpna.

"Díváme-li se na oba roky souborně, budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme," uvedl Hanzelka. Podle něho na seznamu nebude jihozápadní část pražského okruhu, jejíž otevření je plánováno na konec září. "Zastavení této stavby by byla katastrofa," řekl mluvčí.

Podle informací, jež nedávno zveřejnil předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, se s velkou pravděpodobností zastaví budování dálnic D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a některých železničních uzlů, například v Brně.

Kalousek: Je to nutné

Například na karlovarské R6 je v současnosti rozestavěno hned několik úseků včetně nového mostu přes údolí řeky Ohře. Kvůli tomu je od jara svedena veškerá doprava mezi Chebem a Karlovými Vary na provizorní objížďku přes Sokolov.

Tady proto doprava často ve špičkách kolabuje, naposledy se tak stalo dnes.

Na nutnost pokračovat v této stavbě opakovaně upozorňoval Karlovarský kraj ještě před oznámením o zastavení staveb.

"Probíhající stavby na silnici R6 jsou financovány s dotací z Operačního programu Doprava. Proto věřím, že by snad ministerstvo dopravy svým rozhodnutím neohrozilo čerpání těchto peněz," uvedl včera náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil.

Poznamenal, že by šlo o naprosto neekonomický a nesystémový krok. "Nehledě na to, že případné vracení evropských prostředků by bylo velmi komplikované. Zastavení staveb na silnici R6 by bylo pro Karlovarský kraj, a nyní především pro přetížené město Sokolov, dopravní katastrofou," uvedl Navrátil.

"Chápu obtížnou situaci nejen Fondu dopravní infrastruktury, ale všech ostatních investičních a rozvojových priorit. Společnost se musí rozhodnout, zda omezené prostředky budeme projídat, nebo investovat. Koláč nelze současně mít i jíst. V okamžiku, kdy dokážeme uspořit na každodenní spotřebě, budeme mít více prostředků na investice," uvedl ministr financí Kalousek.

Bárta zasahuje

Problematicky současnou situaci vidí Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. Podle něho budou muset stavební firmy propustit ještě letos tisíce lidí.

"Pokud by to měli takto utnout, tak s námi musejí jednat a dát nám jasné informace. Existují totiž smlouvy, které nelze jen tak jednostranně vypovědět," upozornil Čížek.

Zástupci sdružení prý již požádali ministra Víta Bártu z Věcí veřejných o schůzku. Tam by se kromě omezování výstavby mělo hovořit i o zastavení projektové přípravy řady staveb. Právě zastavení projektových prací považuje Čížek za velký problém.

"Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédií. Stavby nebudou připraveny na dobu, kdy třeba už budou opět peníze," uzavřel zástupce stavbařů.

Dvoumiliardový propad

Podle aktuálního návrhu rozpočtu má stát poslat příští rok fondu dopravy necelých 31 miliard korun, letos je to 48 miliard.

Jde o součet dotace ze státního rozpočtu, daňových a nedaňových příjmů a dluhopisových programů. Fondu se však nedaří naplnit daňové příjmy ani letos, propad je zatím 2,4 miliardy, navíc hrozí zkrácení letošní dotace o 1,2 miliardy.

Kromě národních zdrojů investuje fond dopravní infrastruktury ještě peníze z evropských fondů. Peníze z Evropské unie je ale třeba spolufinancovat z českého rozpočtu; jak již dříve uvedlo ministerstvo dopravy, pokles národního příspěvku ohrozí čerpání fondů EU.

V rámci Operačního programu Doprava je možné čerpat do roku 2015 zhruba 150 miliard korun. Letos se počítá s tím, že EU přispěje na české dopravní stavby 36 miliardami Kč, v dalších letech bude suma klesat.

Související