Děti nosí do škol použitý rostlinný olej. Ten po vyčištění slouží jako palivo pro auta i dieselové generátory. Jinak by skončil v kanalizaci nebo v popelnicích.

„Děti každý měsíc nasbírají několik tun oleje a objemy rychle rostou,“ říká Tomáš Volný ze společnosti PMI. Do projektu „sberoleje.cz“ se již zapojilo šest stovek škol, kde jsou umístěny sudy, jež se po naplnění odvážejí do čáslavské rafinerie. Tam se surovina vyčistí a smíchá s čistými rostlinnými oleji. Firma je následně prodává za necelých 22 korun za litr včetně daně. Velcí odběratelé mohou nakupovat až o čtvrtinu levněji, a tak se mezi zájemci objevují nejen majitelé osobních aut, ale i průmyslové firmy. Například pražská ČKD upravila svůj dieselový generátor tak, aby mohl fungovat i na olej. Oproti provozu na naftu tím ušetří více než třetinu nákladů.

Přestože se děti v českých školách činí, olejů by mohly teoreticky nosit mnohem více. Podle dostupných údajů končí ročně v kanálech 40 tisíc tun olejů, které jsou přitom pro čističky problémem a mohly by ještě jednou posloužit.

Školy ovšem nejsou jediným místem, kde PMI hledá olej. Objíždí i řadu gastronomických provozů. Oleje totiž potřebuje mnohem více, poněvadž zákazníci, kteří na olej jezdí nebo jej využívají k výrobě elektřiny, požadují měsíčně desítky tun. Další stovky tun se pak jako povinná biosložka přidávají do běžné nafty.

Pohon na rostlinný olej kvůli případnému tuhnutí paliva v mrazech vyžaduje úpravy původně naftového motoru – a ty jsou dalším byznysem, jenž se rychle rozvíjí.

„Zájem by mohl být větší, překážkou je, že chybí infrastruktura a málokdo si chce shánět palivo sám,“ říká Andrej Glatz z firmy Europcon, která pro úpravy prodává komponenty. Olej totiž nelze koupit na běžných pumpách – nabízí jej pouze několik prodejních míst.