Vládě Jižní Koreje se podařilo zvrátit růst počtu závislých mladistvých na internetových on-line hrách. Zpět ke hranici dvou milionů gamblerů ale internetovou velmoc posunuje generace nad dvacet let a třicátníci.

„Situace je vážná. Závislost na internetu vidíme nejen u školních dětí, ale také u vysokoškolských studentů a pracujících dospělých. Je to komplikovaný sociologický a psychologický problém a není snadné ho řešit,“ tvrdí profesor psychologie z Pusanské národní univerzity Lí Dong-hun.

Počet dospělých, kteří tráví hodiny u on-line her dosáhl podle letošního průzkumu téměř milionu. Největšímu riziku čelí studenti univerzit a nezaměstnaní.

Podle ekonomického experta na on-line hraní Martina Šacha může za vzrůst počtu dospělých internetových gamblerů dorůstání starší generace, která má s počítačovými hrami zkušenosti už z dětských let.

„Novým nebezpečím se ale stávají poměrně primitivní on-line hry, ke kterým se lze připojit zdarma. Je mnohem snazší hrát je v zaměstnání a odvádí lidi od práce. Závislost se v zaměstnání, kde člověk tráví hodně času u počítače, vytvoří snadno,“ prozradil pro HN Šach.

90 minut a dost 

Snížení počtu závislých dětí se jihokorejské vládě podařilo jen za cenu investic do léčebných programů za miliony dolarů. Prezident korejského Institutu počítačového života Eo Dži-jun se ale domnívá, že problém řeší jen částečně.

„Vláda nastavila regulace, ne tak ale tresty za jejich porušování. Ministerstvo kultury, turistiky a sportu zavedlo pravidla, která herní společnosti nemusí dodržovat,“ kritizuje Dži-jun.

K zákroku proti hraní her na internetu se po vzoru Jižní Koreje chystá tento rok také Čína.

Podle zprávy Čínské akademie sociálních věd je na internetu závislých více než 33 milionů lidí. Parametry pro výzkum byly ale nastaveny poměrně přísně. Kdokoliv stráví na internetu více než 90 minut denně je v Číně považován za závislého.

Rychlý růst závislosti na internetu a on-line hrách v asijských zemích vysvětlují odborníci stresujícím hyper-soutěživým prostředím ve společnosti.

„Většina Korejců v takové společnosti dokáže přežít, ale ti, co to nedokáží, se obrací na internet,“ tvrdí Lí Dong-hun.

„Asiaté mají také vlastní on-line hry, které více odpovídají jejich herní mentalitě. Jejich soutěživost je udrží mnohem déle u činností, které by evropské nebo americké hráče tolik nebavili,“ dodává Martin Šach.