Objem zakázek na nákup letadel už na mezinárodním aerosalonu v britském Farnborough vystoupil na 25 miliard dolarů (více než 490 miliard Kč). Rychlost, s jakou firmy nová letadla objednávají, podle expertů naznačuje, že sektor se jako celek rychle dostává z krize.

Na obří výstavě má svoje zastoupení i Česko. Ve Farnborough vystavuje celkem sedm českých firem včetně Aero Vodochody, Aero Trade, Aircraft Industries, Jihostroje, Jihlavanu a PBS Velká Bíteš.

Letošního ročníku letecké přehlídky ve Farnborough se celkem účastní více než tisícovka vystavovatelů ze 38 zemí světa. Poprvé jsou na místě delegace z Egypta, Tchaj-wanu a Maroka, organizátoři zároveň uvádějí, že značný zájem projevuje Čína a Rusko.

Aero Vodochody sází na vrtulníky Sikorsky

Největší český výrobce letecké techniky Aero Vodochody předpokládá, že letos v rámci svého nejrozsáhlejšího programu vyrobí kolem 20 vrtulníků Sikorsky S-76. To je zhruba stejně jako loni, ale asi o polovinu méně než v roce 2008. Uvedla to ve středu na aerosalonu v britském Farnborough mluvčí společnosti Daniela Mayerová, podle níž Aero přechází na výrobu nového modelu S-76 D.

Vrtulníky jsou nejrozsáhlejším programem firmy, který běží již od roku 2000. V současnosti Aero najíždí na výrobu nového typu S-76 D, který nahrazuje dosavadní typ S-76 C++. Je to zcela nový stroj s řadou technologických změn, řekla Mayerová. Aero Vodochody několik strojů typu D vyrobí již letos, příští rok budou tvořit většinu vyrobených strojů.

Velkým úspěchem pro Aero byla v únoru podepsaná smlouva o dodávce kokpitů pro vrtulníky UH-60 M Black Hawk, uvedla mluvčí. První by měl být dokončen už v polovině roku 2011. Stejně tak firma bude dodávat od příštího roku pylony pro stíhačky Jas-39 Gripen.

Aero Vodochody se snaží rozvíjet okruh svých dodavatelů a snižovat náklady, řekla Mayerová. Jedná proto o nákupu náhradních dílů a podsestav i s dodavateli ze střední a východní Evropy, včetně Ruska. Firma se chce také zaměřit na projekty, ve kterých se dělí o riziko vývoje nějakého komponentu s jiným podnikem. První projekt tohoto druhu loni Aero podepsalo s belgickou společností Sonaca, podílí se tak na vývoji náběžné hrany křídla letounu CSeries kanadského výrobce Bombardier.

Více vyrábět chce i Aircraft Industries

Další český výrobce letadel ve Farnborough přítomný Aircraft Industries letos vyrobí deset malých dopravních letadel L 410 a v dalších letech by se výroba měla dostat až na 15 strojů ročně. Na aerosalonu to uvedl obchodní ředitel firmy Lubor Směřička. Aircraft Industries navazuje na výrobu zkrachovalých Leteckých závodů Kunovice.

Loni vyrobila společnost, která patří z 51 procent ruské metalurgické společnosti UGMK a ze 49 procent české skupině Pamco, osm dvoumotorových strojů L 410. "Letos jich plánujeme deset a příští rok se chceme dostat na 12 letadel," řekl Směřička.

"V horizontu dvou až tří let by to mohlo být 15, maximálně 20 letadel ročně," uvedl. Podle něj jsou to z obchodního hlediska reálná čísla. "Potenciál tu je," řekl s tím, že výroba L 410 je perspektivní na dalších 20 let. L 410 se vyrábí sice od roku 1969, ale to na leteckém trhu nemusí být podle Směřičky dlouhá doba.

Letadlo pro 19 cestujících firma stále modernizuje a navíc v tomto segmentu trhu není třeba vymýšlet nic zásadně jiného, řekl. Potvrzuje to podle Směřičky také oživení výroby dříve úspěšných malých dopravních letadel, která jsou konkurentem L 410. Je to například model Twin Otter, který vyráběla firma De Havilland a před 20 lety s jeho výrobou skončila. Nyní letoun už dva roky roky vyrábí další kanadská společnost Viking. Stejně tak se švýcarská firma Ruag vrátila k německému letadlu Dornier a vyrábí jej jako DO 228 NG.

Aircaft Industries na jaře rozjela modernizační program, který potrvá čtyři roky a podílí se na něm celkem 12 českých společností. Modernizovaný L 410 by měl mít výkonnější motory, větší nosnost i zavazadlový prostor. "Mělo by vzniknout letadlo, které by mělo mít životnost na trhu dalších 15 až 20 let," řekl Směřička. Podle něj se díky ruskému spolumajiteli stali hlavními odběrateli stroje L 410 zákazníci v Rusku. Další letadla se letos prodala na Slovensku, v Brazílii a ve Francouzské Guyaně. Kromě Ruska a jižní Ameriky se společnost zaměřuje i na severní Afriku.