Přetáčení tachometru

150 000 lidí
si nechalo od roku 2008 zjistit u firmy Cebia historii ojetého vozu, který koupili. Přetočený tachometr mělo 63 tisíc z nich, tedy 42 procent.

400 000 kilometrů
"stočil" autobazar u tři roky starého BMW, ze 440 tisíc ujetých kilometrů bylo najednou jen 40 tisíc. Díky tomu autobazar zinkasoval 250 tisíc korun navíc.


Jak problém řeší zákony

Německo

1) zákaz manipulace se stavem tachometru
2) zákaz výroby a distribuce softwaru umožňujícího manipulaci se stavem tachometru
3) sankcí je jednoleté odnětí svobody nebo peněžitý trest

Česko

Legislativa přetáčení tachometrů neřeší, stav tachometru lze beztrestně měnit.

Z deseti prodaných ojetých aut mají čtyři vozy na tachometrech mnohem méně kilometrů, než kolik skutečně ujely. Zjistila to společnost Cebia, která prověřovala historii 150 tisíc prodaných ojetin.

"U 42 procent kontrolovaných ojetých aut jsme zjistili manipulaci se stavem tachometru. Přetáčejí se statisíce kilometrů," řekl Martin Pajer, ředitel firmy Cebia. Přetáčejí se hlavně tachometry luxusnějších aut, která se pak prodávají až o statisíce korun dráž. Loni autobazary podle odhadu prodaly 320 tisíc aut se změněnými tachometry a zvýšily tím zisky o tři až šest miliard korun.

"Příkladem může být tři roky staré BMW, v němž obchodní zástupce najezdil 440 tisíc kilometrů. Autobazar tachometr stočil na 40 tisíc kilometrů, při tříletém stáří vozu to nebylo podezřelé. A vůz prodal o čtvrt milionu korun dráž," uvedl Pajer.

Vždyť točit je tak snadné...

Zatímco v Německu, Velké Británii, Belgii či Spojených státech je manipulace se stavem tachometru při prodeji vozu zakázaná, v Německu jde dokonce o trestný čin sankcionovaný až jedním rokem odnětí svobody, v Česku není přetočení tachometru zákonem zakázané. Podle Pajera v Česku existují čtyři desítky firem, které přetočení tachometru nabízejí podobně jako instalaci závěsného zařízení nebo vyladění motoru auta. Služba jako služba.

"Přetočení tachometru při prodeji auta je podvod, toho jsou si lidé, kteří tuto službu nabízejí, vědomi. Proto mají na smlouvách uvedeno, že při prodeji vozu je majitel povinen informovat kupujícího o skutečném stavu ujetých kilometrů. A jsou z obliga. Když prodejce na zmínku o kilometrech zapomene, nic se nestane," dodal Pajer.

"Samozřejmě službu provedu, ale zákazníky upozorním. Na digitální tachometry mám software, to přijde na tisíc až patnáct set korun. Obtížnější jsou mechanické tachometry, ty se musí rozmontovat a složit, to je o tisíc korun dražší," řekl HN majitel autobazaru, který nechce být jmenován.

Ke zjišťování stavu vozů vytvořila Cebia program Autotracer, službu lze objednat i přes internet.

"Nezjišťujeme nic fyzicky, stačí nám výrobní číslo vozu. Každý vůz zanechává stopu v servisech, ve stanicích technické kontroly. Jestliže se ujeté kilometry pohybují tempem čtyřicet, sedmdesát, sto tisíc, a pak po třech letech najednou dvacet, třicet, čtyřicet, není asi něco v pořádku," vysvětlil Pajer.

Vláda připravuje tresty

Zlaté časy "stáčečů" ale v dohledné době skončí.

Koaliční vláda chce připravovanou novelu trestního zákona rozšířit po vzoru Německa o trestný čin přetočení tachometru při prodeji vozidla.

"Uvažuji i o zavedení jakýchsi rodných listů auta, kde by se počet ujetých kilometrů evidoval. Bez nich by nebylo možné auto zaregistrovat," řekl Stanislav Huml dopravní expert strany Věci veřejné. Tato praxe je zavedená ve Spojených státech.

K přísnějšímu postupu vůči autobazarům, které využívají klamavé obchodní praktiky, vyzvala Českou obchodní inspekci i zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová.