Supersport Audi R8 je pro mě spojen s karlovarským filmovým festivalem stejně, jako samotná značka z Ingolstadtu. Zatímco se celebrity s VIP vstupenkami vozí v houpavých „Á-osmičkách“, řada motoristických novinářů se už třetím rokem klepe na to, aby usedla za volant tohoto snového vozu. V roce 2008 jsem se tu svezl v Audi R8 s osmiválcem pod kapotou. Loni mi půjčili další verzi s desetiválcem. A letos přichází čas na jízdu bez střechy. Ve Spyderu.

Bohužel, krátkou instruktáž před jízdou přeruší bubnování letní přeháňky na střechu hotelu. Nebo mám říct bohudík? Audi R8 Spyder má pohon všech kol quattro, který letos slaví 30. výročí. Mokré polorozpadlé okresky v okolí Karlových Varů občas vyzdobené vrstvou klouzavého listí jsou přece ideálním místem vyzkoušet, jak to všechno funguje.

Dostal jsem klíčky od bílého kousku. Jak se liší od kupé? Nijak výrazně, tedy kromě látkové střechy a faktu, že zmizelo postranní zdobení, tak zvané sideblades. A uvnitř? Tam nic nepoznáte, tedy kromě tlačítka na sundání střechy. Ano, a za celou dobu jsem nedokázal najít páčku, kterou se otevírá motorový prostor.

Rachot z Gallarda

Přisedá si kolega, který mě bude navigovat podle mapy a já nahazuji motor. Ačkoliv je soft-top z vysoce kvalitního materiálu, dovnitř pustí pořádné zadunění desetiválce, když naskočí. Motor je to pěkně potentní. Má výkon 525 koní a maximální točivý moment 530 Nm. Ano, je to ten, který najdete v Lamborghini Gallardo.

Tak tedy jedem, ve městě je ale třeba držet auto hezky na uzdě. A musím říct, že první dojmy jsou okouzlující. Není to vůbec žádný vyklepávač duší, ale celkem komfortní auto. Nebýt mé výšky 190 cm, nedotýkal bych se hlavou plátěné střechy, ale jinak ergonomii auta není co vytknout. Podvozek je sice nadprůměrně tuhý, ale valnou většinu nerovností dokáže celkem slušně vyžehlit. Skoro jako by to byla A6. Ne, fuj...

Jenže pak přijde značka konce obce a mě nezbývá nic jiného, než pořádně sešlápnout plynový pedál. Spící bestie byla probuzena a síla se už nespoutaně hrne na všechna čtyři kola. Spíš bych ale měl mluvit o těch zadních, protože v základním nastavení se jí celých 80 procent posílá právě dozadu. Při přímém startu to ale není žádný problém ani na mokré vozovce. Automatická převodovka podřadí a auto mě přimáčkne do sedačky. Stovka za 4,1 sekundy je proklatě dobrý čas a s manuální převodovkou bych mu ukrojil ještě o dvě setiny. Kdybych byl tak rychlý...

R-Tronic z pytle ven

Právě trochu postarší automat R-Tronic mě docela rozladil. Je opravdu brutální a nemůžete od něj čekat žádné hladké přeřazování. Spíše vás pořádně kopne do zad, aby vzápětí nahodil další převodový stupeň. Meziplyny moc nezná při cestě nahoru ani dolů. Ale díky němu to při podřazování pořádně střílí do výfuků. Ano, a řadící páka také není nic moc. Ovládá se minimálně zmateně a je třeba si na ni chvíli zvykat. Co bych teď dal za pravověrný manuální šestikvalt, zvlášť když vím, s jakou nádhernou kulisou ho do Audi R8 dávají!

 

Ale není čas na zoufání, musím se soustředit na jízdu. Po chvilce je možné si řazení uvyknout a pomocí páček pod volantem volit převody celkem svižně. Stačí v pravý čas pustit nohu z plynu. Troufám si pořád čím dál tím víc, ale trochu mi zase zamrazí, když mi zadek ustřelí na výjezdu z kruhového objezdu směrem na rychlostní silnici. „Tak ty takhle?“ směji se a raději ani neuvažuji nad tím, že bych v dnešním počasí ještě povolil uzdu vypnutím elektronické stabilizace. Běda mi!

Rychlostní silnice je ideální na vyzkoušení chování vozu za vyšších rychlostí. Normálně se snažím ctít zákony, ale nebudu lhát. Nemá to cenu. Nikdy by mi nevěřil, že jsem v Audi R8 Spyder jel jenom 90 km/h. Je to totiž neuvěřitelný tahoun, který má chuť brutálně zrychlovat naprosto kdykoliv. Maximu je 313 km/h a věřím, že se tam dostane celkem rychle. Ne, tak šílený zase nejsem, abych si dovolil něco takového! Ale přesto. Můžete předjet kohokoliv, kdekoliv a vždycky to bude dílem okamžiku. A pak už jen ve zpětném zrcátku pozorovat, jak řidič slintá nad nádherným zvukem desetiválce. Stejně jako vy.

Otcovské starosti

Rychlá silnice se za Ostrovem ale opět mění na klikatky a je ještě rozbitější. A opět je tu napadané listí, takže to tu zřejmě od podzimu neuklízeli. Kolega se má brzy stát dvojnásobným tatínkem, takže riskovat rozhodně nechci. Ale jak tak jedu, cítím, že se na Audi R8 Spyder můžu spolehnout. Je totiž výborně čitelné. Ne tolik, jako Porsche, ale je! Řízení je brilantní, reakce na plyn dokonalá a vyváženost vozu prvotřídní. Ale co to? Přestalo pršet a já dostal dobrý nápad se trochu zchladit.

Zastavuji v nejbližší vesnici a za všeobecného veselí domorodců mi kolega skládá soft-top, zatímco já ho dokumentuji. Jde to celkem rychle, a vypadá to velmi dobře. Vyrážíme na další cestu. Audi má ale velkou smůlu, že jsem do Varů přijel v testovacím Mercedesu-Benz E kabrio. Otevřeném vozu, do kterého prostě vůbec nefouká. Spyder je proti němu holé šílenství. Ještě že nemám klobouk. Přišel bych o něj.

Ale ruku na srdce, tak trochu jsem to čekal. Tvary supersportu a krátké čelní sklo snad nemohly ani předznamenávat nic jiného Nevadí, pořádná větrná smršť alespoň zvyšuje dávku adrenalinu, kterou už podporuje hukot desetiválce a brutální chování automatické převodovky. Možná to mělo být auto pro metrosexuály, ale není. Mareš, ruce pryč!

Plusy: vzhled, motor, podvozek, řízení
Mínusy: zastaralá převodovka, strašně to fouká  

Motor: zážehový atmosférický desetiválec
Objem: 5204 cm3
Výkon: 386 kW (525 k) při 8000/min
Točivý moment: 530 Nm při 6500/min
Převodovka: automatická R-Tronic
Rychlost: 313 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,1 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 22,7/10,4/14,9 l/100 km
Spotřeba v testu: 23 l/100 km
Rozměry: 4 434 × 1904 × 1244 mm
Rozvor: 2650

Základní cena: 4.199.400 Kč