Spolumajitel humpoleckého pivovaru Stanislav Bernard tvrdí, že Plzeňský Prazdroj vede neetickým způsobem reklamu na svůj nealko Birell a chce v nezávislé degustační soutěži ukázat, že nealkopivo z Humpolce je minimálně stejně kvalitní.

Lidem z Pivovaru Bernard prý dochází trpělivost. Spolumajitel Stanislav Bernard považuje za neetické, když Prazdroj v minulých dnech prezentoval svůj Radegast Birell jako „chutí převyšující ostatní“.

Jde prý o podobně nefér tvrzení jako když Plzeňští před nedávnem využili testu v MF Dnes, který prokázal u části konkurence Prazdroje používání zpevňovače pěny tetrahopu a Prazdroj okamžitě spustil kampaň ve smyslu – Jen v Plzni se vaří kvalitní pivo.

„Zástupci Prazdroje na valné hromadě pivovarnického svazu slíbili, že takto konfrontační kampaně už nebudou pokračovat. Jejich prezentace Birellu je ale to samé,“ říká Bernard.

V dopise už tedy vyzval šéfa Prazdroje Douglase Brodmana na souboj. Přesněji degustaci neoznačených vzorků značek Radegastu Birellu a Bernardu s čistou hlavou Free. Nezávislé Sdružení přátel piva by mělo pro tento účel vybrat 25 degustátorů. Která z obou značek získá víc hlasů, ta vyhrála.

V případě, že uspěje Bernard, měl by se Prazdroj podle něj veřejně zavázat, že s podobnými kampaněmi přestane. Pokud vyhraje Prazdroj, Bernard prý uzná, že Birell je lepší.

Prazdroj už svůj Birell prezentuje dávno jako nejlepší nealko pivo na českém trhu. A odnesl si v z oficiálních soutěží i několik prvních cen. První místa při oficiálních degustacích ale obsazuje i nealko od Bernarda i další značky jako je nealko Zubr či Litovel ze skupiny PMS nebo Zlatopramen od Heinekenu.

Co na to Prazdroj?

Podle Prazdroje se v Česku nealkoholická piva utkávají v mnoha pivních soutěžích, z nichž Birell vychází jako nejúspěšnější.  "V českém pivním světě, stejně jako v zahraničí, probíhají spousty pivních anket a degustačních soutěží, ať už jsou v porotě odborní a vyškolení degustátoři, nebo příznivci piva. V mnohých z nich jsou na startovní čáře jak Birell, tak konkurenční nealko piva," uvedl v reakci Brodman.

O výjimečnosti Birellu podle něj svědčí hlavně skutečnost, že je po dlouhá léta nejoblíbenějším a nejprodávanějším nealko pivem s tržním podílem více než 60 procent. Získal první místo v nejuznávanější české degustační soutěži Pivex 2010 i zlatou medaili z prestižních Australian Beer Awards v silné konkurenci mnoha světových nealko piv. "Chuťové pohárky milionů spotřebitelů už daly odpověď," dodal.

Už dříve firma popřela, že by prezentace značek lídra trhu byla neetická a považuje podobné kritiky spíš za snahu konkurence o vlastní zviditelnění.

Souboj nealko piv je jen dalším příkladem vyhrocené konkurence na českém trhu, kde se loni uvařilo celkem 18,6 miliónu hektolitrů všech druhů piv. Ale právě loni zažili pivovarníci šestiprocentní - jeden z největších - propad spotřeby.

Nealko pivo: Jediný rostoucí segment

Přitom nealkoholická piva jsou segmentem, který celé roky rostl ze všech nejvíc. Od roku 2000 se produkce piv s téměř nulovým obsahem alkoholu zvýšila pětkrát, celý trh vzrostl za tu dobu o deset procent. Loni ale poprvé v historii klesla produkce i v případě nealko piv – o jedno procento na 568 tisíc hektolitrů.

Pivovary důsledně tají, kolik hektolitrů jednotlivých značek, tedy i nealkopiv, ročně uvaří. Prý s ohledem na obchodní tajemství. Lídrem nealkoholického pivního trhu v Česku je ale každopádně Birell, který má podle zjištění HN podíl 65 – 70 procent. Prazdroj tedy vyrobí ročně kolem 300 – 350 tisíc hektolitrů téhle své jediné nealko značky. Pro srovnání – nealko piva od Bernarda (světlé a polotmavé) mají zhruba tříprocentní podíl, tedy jde o produkci kolem 18 tisíc hektrolitrů.