Egypt plánuje vystavět tunel pod Suezským průplavem u města Port Saíd. Celková investice má činit jednu miliardu USD (zhruba 20,1 miliardy Kč). Jen pro srovnání v současnosti stavěný pražský tunel Blanka bude stát zhruba 25 miliard korun.

Káhira začne shánět finance pro projekt, jakmile bude dokončena projektová dokumentace. Uvedl to v pondělí místní list Al-Achbár s odvoláním na ministra pro investice Mahmúda Muhjího Dína.

Vjezd do nového tunelu má být umístěn 19 kilometrů jižně od severního vstupu do průplavu. Bude mít tři chodby, dvě pro automobily a jednu pro železnici. Pod průplavem už vede tunel u města Suez.

"Máme dobrou spolupráci s mezinárodními investičními fondy na financování projektu, který bude zcela financován z peněz mimo státní rozpočet," uvedl Dín na konferenci, která se věnovala investicím ve městech podél průplavu a na Sinaji.

Tunely pod Suezem
      fungující tunel u města Suez
      plánovaný tunel u Port Said
      uvažovaný tunel u Ismáilija, kde funguje most
 

láda má zájem o rozvoj této oblasti po množství střetů mezi bezpečnostními silami a zbídačenými beduínskými kmeny, napsala agentura Reuters.

Z Egypta přes průplav se nyní lze autem dostat dvěma způsoby. Jedním je tunel blízko města Suez a druhým most u města Ismáílíja. Egypt uvažuje ještě o dalším tunelu u města Ismáílíja.

Suezský průplav je umělý kanál, který na délce zhruba 195 kilometrů spojuje Rudé moře a Středozemní moře. Výrazně tak zkrátil lodím cestu ze Středozemí bez obeplouvání Afriky.

Průplav je však příliš úzký a mělký pro moderní supertankery, které stále objíždějí Afriku starou cestou. Poslední úpravy mají být dokončeny letos, kdy měla hloubka průplavu dosáhnout 24 metrů s šířka by měla být 225 metrů (v hloubce 11 metrů). Když byl v roce 1869 průplav otevřen tak tato šířka činila jen 44 metrů a hloubka byla 10 metrů.