Ministerstvo dopravy vypsalo v posledních pěti letech celkem dva tendry na železnici. Oba vyhrály České dráhy. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) tvrdí, že tendry nebyly korektní a že ČD nabízely vždy nereálně nízkou cenu, až šestkrát nižší než žádají na ostátních tratích. Čísla navíc dokládaly záměrně zkreslenými výkazy.

NKÚ si posvítil na to, jak bylo využito 11,5 miliardy korun, které v letech 2007 až 2009 putovalo z ministerstva dopravy do Českých drah.

Závěrečná zpráva kritizuje ministerstvo dopravy z toho, že nehlídalo, zda jsou tyto peníze využívány efektivně. Podle kontrolorů se nesnažilo přimět dráhy k úsporám, ani neověřovalo, zda úhrady odpovídají potřebám.

V této době se na ministerstvu vystřídali celkem tři ministři - Aleš Řebíček, Petr Bendl a Gustav Slamečka. „Materiál si musíme nejprve prostudovat,“ řekl pouze mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Pomohla by konkurence?

Závěry studie jsou k laxnosti ministerstva kritické. NKÚ kritizuje i desetileté smlouvy, které ministerstvo s drahami loni uzavřelo na provozování rychlíkové dopravy. Neobsahují ani závazek snižovat ztrátu, ani závazek investovat do nových vlaků.

Lepší výsledky drah jsou podle studie dány vyššími úhradami, ty během dvou let vzrostly o 3,5 miliardy.

„Ministerstvo se odmítlo se zabývat naší studií, že by i dráhy mohly provozovat dálkovou dopravu o miliardu levněji, prý si žádný takový materiál nevyžádali,“ říká Jiří Schmidt z firmy Regiojet ze skupiny Student Agency.

Firma chce českým drahám konkurovat a postupem ministerstva se cítí poškozena. Na ministerstvo i kraje si nyní stežují u Evropské komise.