Rozumím bezpečnosti, školství, podnikání a managementu, říká o sobě Vít Bárta. A proto se stane ministrem dopravy, chtělo by se dodat.

Stratég Věcí veřejných usedne do čela resortu s ročním rozpočtem přes 90 miliard, a to s jedinou kvalifikací: je úspěšným byznysmenem. Radku Johnovi prý řekl, že by rád ministerstvo, kde uplatní manažerské dovednosti. Tak popisuje novinářům, jak se stalo, že místo na boj s korupcí bude dohlížet na dálnice.

A když je tázán, které priority bude mít v úřadu, nechtíc odhaluje, že vlastně žádné nemá. Na železnice prý musí proniknout konkurence, rychle nechá vypracovat hloubkové audity, musí se zlepšit služby ministerstva. Jinými slovy, sumář univerzálních, mnohokrát slyšených tezí.

Jak přesně vyřeší situaci v Českých drahách? Přehodnotí koncepci dálniční výstavby? Jak zařídí, aby spediční kamiony projížděly republikou na vagonech jako ve Švýcarsku? "Nechci zatím chodit do podrobností," odpovídá Bárta.

Zaměstnanci úřadu by se ale měli připravit, že k nim přichází dráb, který jistě nebude "pohodovým" šéfem. Stačí krátký rozhovor s Bártou a člověk zjistí, že za tím korektním, spořádaným výrazem se skrývá chladný a tvrdý obchodník. Což potvrzují i lidé, kteří se s ním zúčastnili vládních vyjednávání. Zatímco předseda VV Radek John cestu ke koaliční smlouvě uhlazoval, Bárta si kladl podmínky, bojoval a jednání spíše brzdil.

Většinou působí dojmem muže, jenž nepodléhá emocím, pokud nějaké vůbec zažívá. Přinejmenším v politice. Na silnici, kde se prohání ve svém sportovním maseratti, nebo ve Vídni, kam občas zajede na operu, ale citům asi průchod dovolí.

Život na vysoké noze si může dovolit, v sedmnácti založil studentskou firmu, z níž se postupně stala třetí největší bezpečnostní agentura v Česku. Ačkoli svůj podíl v ní prodal bratrovi, vliv si udrží i nadále. "Chci mít možnost, až v politice skončím, se do ABL zase vrátit," říká. A dodává, že dohlédne, aby se firma neucházela o státní zakázky.

Ty získávala dosud především v Praze, kde do své péče dostala památky v centru města, pro radnici Prahy 10 zase kontroluje městské parky. Právě z hlavního města se zná s řadou mocných lidí, kteří se rádi pohybují v politickém zákulisí: s mediálním magnátem Jaromírem Soukupem nebo podnikateli napojenými na ODS, Tomášem Hrdličkou a Romanem Janouškem.



TERMINÁTOR
Bárta bude podle svého předsedy Radka Johna "schopným terminátorem", který ukáže, jak ve státní sféře šetřit.
FOTO: ARCHIV HN