Vyhazov Josefa Bazaly, ještě do minulé středy šéfa jednoho z pěti největších evropských železničních přepravců ČD Cargo, vyvolává hodně otázek. Ředitel Českých drah Petr Žaluda sice tvrdí, že pro hodinovou výpověď šéfovi dceřiné firmy měl ty nejpádnější důvody. Jenže zatím je před veřejností tají a celá akce tak dokonce nese i rysy jakési osobní odvety mezi ním a Bazalou.

Oko za oko?


"Že bychom se zrovna měli v lásce, tak to jistě ne," popisuje Žaluda ještě dost eufemisticky vztahy s Bazalou. Jak jejich profesní a zřejmě už i silně osobní animozita vznikla?

V roce 2007 vystřídal Žaluda v čele státních drah právě Bazalu. Nový šéf silně kritizoval bývalé vedení. Bazala musel vzít zavděk aspoň vedením ČD Carga, které se koncem roku 2007 v rámci Českých drah vyčlenilo jako dceřiná firma.

Loni v dubnu se Bazala pokusil o comeback. Jeho přívrženec, náměstek ministra dopravy a šéf dozorčí rady drah Zdeněk Žák tvrdě Žaludu zkritizoval za údajné rozhazování peněz. V kuloárech přitom padalo Bazalovo jméno coby jméno Žaludova nástupce. Žákova akce měla nádech partyzánštiny: Vystoupil s kritikou v době, kdy byl tehdejší ministr dopravy Petr Bendl na dovolené. Jenže ministr Žaludu podržel, a naopak z funkce vyhodil Žáka.

Minulý týden ovšem Žaluda zvolil obdobnou metodu jako tehdy proti němu Žák. Odvolal Bazalu bez varování i bez předchozí konzultace s ministrem Gustavem Slamečkou.

Nevídaný propad


Žaluda svůj postup zdůvodňuje tím, že nese i za Cargo zodpovědnost, a přitom nemohl nijak ovlivnit hrozivý propad nákladní dopravy. Čísla jsou výmluvná: V roce 2007 vykázala nákladní doprava hrubý zisk 1,4 miliardy korun. O rok později už jen 474 milionů a loni dokonce ztrátu 378 milionů. Bazala to vysvětloval dopady ekonomické krize.

"Jenže neustále zdržoval a kličkoval před forenzním auditem, který jsme kvůli špatným výsledkům Carga spustili. Situace prostě nazrála k jeho odvolání," obhajuje svůj razantní postup Žaluda. A prohlašuje, že už letos díky jeho zásahu ČD Cargo zase vykáže zisk.

Nespokojený Bendl


Sám Bazala nyní s médii nekomunikuje, HN ho marně žádaly o vyjádření. "Nehlásí se ani svým lidem," konstatoval Žák. Se zprostředkováním rozhovoru pro HN neuspěl ani další Bazalův příznivec, odborář Jaromír Dušek.

Žaluda přitom zdůrazňuje, že vedení Carga bylo nutné odvolat bez varování. Na přímý dotaz, zda se obával manipulace Bazaly a spol. s dokumenty, odmítl odpovědět. Případný další postup proti Bazalovi podle něj vyplyne z výsledků auditu společnosti KPMG, jehož rychlému dokončení teď podle něj už nebude nic bránit. "Máme indicie, že Cargo například objednávalo vlaky, i když mělo doporučení, že to není ekonomicky výhodné. Odvolání pana Bazaly zabránilo významnému poškození firmy."

Nepřímého obhájce však nyní Bazala získal paradoxně v Petru Bendlovi. Ten vyčítá Žaludovi právě to, že nepočkal na dokončení auditu. "Měnit vedení Carga teď byla chyba. Může to destabilizovat tuto společnost, u níž se perspektivně uvažuje s privatizací. Teď může být pověst Carga otřesena," tvrdí Bendl.

Stejně jako dosluhující ministr Slamečka ovšem i Bendl přiznává, že Žaluda měl na svůj postup právo. "Je to jeho zodpovědnost," dodává Bendl, jenž je zřejmě nejžhavějším kandidátem ODS na opětovné nastoupení na post ministra dopravy.


Martin Mařík
S přispěním Romana Šitnera