Evropský automobilový průmysl musí snížit své výrobní kapacity. Uvedl to ve středu podle agentury Reuters šéf evropské divize americké automobilky Ford Motor John Fleming. Dodal, že problémy s nadbytečnými výrobními kapacitami v Evropě se zhoršily po příchodu hospodářské krize. Odhaduje se, že zhruba 35 procent kapacit pro výrobu automobilů v Evropě je nadbytečných. Proti uzavírání automobilových továren a snižování počtu zaměstnanců v odvětví však bojují odborové svazy i vlády, napsala agentura Reuters.

Během hospodářské krize se podle Fleminga nadbytečné kapacity zvýšily, ačkoli mnozí považovali krizi za příležitost k jejich snížení. "Nadbytečná kapacita je hlavním faktorem vedoucím k současnému silnému a agresivnímu zlevňování, které vidíme na trhu," řekl Fleming. "To není udržitelná cesta, jak řídit toto odvětví," dodal.

Fleming rovněž potvrdil prognózu Fordu, že celkový prodej automobilů v Evropě v letošním roce dosáhne 14 až 15 milionů vozů. V loňském roce se prodej aut v Evropě podle sdružení ACEA snížil o 1,6 procenta na 14,48 milionu vozů.

Šéf italské automobilky Fiat Sergio Marchionne již začátkem roku uvedl, že světový automobilový průmysl musí pro své přežití snížit výrobní kapacitu, a to zejména v Evropě. Dodal, že světové automobilky jsou schopny vyrobit 94 milionů osobních a nákladních vozů ročně, což je o 30 milionů více, než dokážou prodat.

Zaměstnanci Fiatu schválili plán na záchranu továrny u Neapole

Zaměstnanci továrny italské automobilky Fiat nedaleko Neapole schválili plán na záchranu závodu. Ten počítá s omezením stávek a některých zaměstnaneckých výhod. Výměnou za to by měl Fiat investovat 700 milionů eur (18 miliard Kč) do modernizace továrny a přesunout do ní výrobu nové verze modelu Panda z Polska. Informovala o tom agentura Reuters. Továrna zaměstnává zhruba 5000 lidí.

Pro plán, který má prostřednictvím zvýšení flexibility práce posílit produktivitu továrny, hlasovaly téměř dvě třetiny zaměstnanců. Zatím však není jasné, zda výsledek hlasování uspokojí šéfa Fiatu Sergia Marchionneho, jenž požadoval jednohlasnou podporu ze strany odborů. Plán Fiatu počítá v továrně s výrobou až 300.000 vozů Panda ročně a zvýšením počtu pracovníků na 15.000 osob, napsala agentura Reuters.

Italský ministr práce Maurizio Sacconi výsledek hlasování přivítal jako významný odklon od tradičního nepřátelského přístupu vlivných italských odborů k jednáním o pracovních podmínkách. "Toto hlasování přesouvá průmyslové vztahy od konfliktu ke spolupráci," prohlásil.

Automobilka Fiat v prvním čtvrtletí snížila čistou ztrátu na 25 milionů eur ze 410 milionů před rokem. Firma v loňském roce vytvořila alianci s americkým výrobcem automobilů Chrysler. V současnosti vlastní Fiat v americkém podniku pětinový podíl a ovládá rovněž jeho vedení.