Pivovary Staropramen

Prodej piva celkem:

2009: 3 017 tis hl

2008: 3 257 tis hl

 

Tržby za prodej zboží, vlastních výrobků a služeb:


2009: 4 042 546 tis Kč

2008: 4 050 379 tis Kč

 

Výsledek hospodaření za účetní období (po zdanění):

2009: 720 581 tis Kč

2008: 289 643 tis Kč

 

Meziročně o sedm procent na tři milióny hektolitrů klesl v loňském roce prodej piv Pivovaru Staropramen (pivovary v Praze a Ostravě). Jde sice o první propad produkce dvojky trhu za posledních šest let, ale u Staropramene nemají důvod k pesimismu. Tržby společnosti totiž klesly jen minimálně na 4,04 miliardy korun a firma vygenerovala jeden z největších čistých zisků posledních let – víc jak 720 miliónů korun oproti 290 miliónům v roce 2008.

„Podobně jako v řadě jiných oborů byl loni také v pivovarnictví prodej poznamenán dopadem ekonomické situace na chování našich spotřebitelů i zákazníků a poklesem celkové spotřeby. Výsledné prodeje naší společnosti odpovídají našim původním očekáváním,“ řekl k oznámeným prodejním výsledkům generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen Zbyněk Kovář.

K dlouho nevídanému zisku pomohlo podle informací HN několik faktorů. Odložené investice, nižší nakupní ceny řady surovin a především výrazná účetní korekce za rok 2008, která tehdy v souvislosti se zvýšenými náklady za saldo obalů snížila výrazně zisk. Tenhle případ se už ale loni neopakoval.

Samotný export Pivovarů Staropramen klesl meziročně o 11 procent, domácí spotřeba o pět procent. Přitom největší pokles zaznamenaly – podobně jako u konkurence na českém trhu - především lacinější značky, výčepní piva. Staropramen tak udržel tržby díky menšímu poklesu prodeje dražších značek.

Staropramenu patří druhé místo na trhu se zhruba patnáctiprocentním podílem. Podobným způsobem se ale propadl loni i lídr trhu – Plzeňský Prazdroj se zhruba polovičním podílem. Domácí prodej klesl o 4,4 procenta a export o víc jak deset procent. Prazdroji klesl hrubý zisk o procento na 4,7 miliardy korun a tržby se propadly o 2,5 procenta na 15,4 miliardy.

Poklesem prodeje je ale postižený celý trh. Loni vyprodukovaly pivovary v Česku zhruba 18,6 miliónu hektolitrů, o 5,9 meziročně méně. Důvodem je léta nevídaný pokles především u největších pivovarnických skupin u nás - kromě Prazdroje i Staropramene, Heinekenu a Budvaru, které dohromady ovládají tři čtvrtiny trhu.