Evropský parlament ve středu rozhodl, že profesionální řidiči pracující na živnostenský list by měli pracovat za stejných podmínek jako řidiči zaměstnaní u firem. To znamená, že budou moci pracovat maximálně 48 hodin týdně. Objevují se ale obavy, že se to může negativně dotknout tisíců českých řidičů.

"Evropská levice dnes zasadila těžkou ránu svobodě podnikání. Nesmyslné přiškrcení možnosti řidičů-živnostníků pracovat může ohrozit živobytí mnoha českých řidičů, kteří namísto zajišťování výdělku budou nuceni odpočívat," podotkl lidovecký europoslanec Jan Březina.

Zatím měli totiž živnostníci v EU výjimku z pravidel datujících se do roku 2002. Evropská komise pak před časem navrhla, že by z ní mohli být zcela vyňati. Europoslanci hlavně z levicových stran to ale ve středu zamítli. Pro odmítnutí bylo 368 europoslanců, návrh podpořilo 301, osm se zdrželo.

"Podle stávající právní úpravy mohou řidiči v zaměstnaneckém poměru týdně v průměru odpracovat maximálně 48 hodin. V případě, že v průběhu čtyř po sobě jdoucích měsíců tento limit nepřekročí, mohou týdně odpracovat až 60 hodin," píše se na stránkách zákonodárného sboru. Těmto pravidlům by měli nyní podléhat i samostatně výdělečně činní řidiči.

Racionální důvod pro nařízení neexistuje

"Pro zahrnutí živnostníků do takto přísného režimu neexistuje jediný racionální důvod, a to ani podle Evropské komise," uvedl europoslanec ODS Milan Cabrnoch. Podobný názor zastávala i zpravodajka k návrhu a slovenská europoslankyně Edit Bauerová z nejsilnější lidovecké frakce EP.

Podle evropské federace pracovníků v dopravě ETF, která prosazovala rovnost zaměstnaných i samostatně výdělečně činných řidičů, pracovní doba u řidičů-živnostníků může dosahovat až 86 hodin týdně.

"Živnostníci opravdu pracují jinak, než třeba (jen zaměstnaní) řidiči kamionů. Živnostníci sedí u počítače, shánějí zakázky, komunikují s klienty. Budou i potom muset povinně odpočívat jako řidič kamionu? Jak budou tuto práci vykazovat, zaznamenávat a kdo je bude kontrolovat?" uvedl Cabrnoch v prohlášení.

Rozhodnutí EP naopak uvítali třeba levicoví a komunističtí europoslanci, podle nichž návrh vyjmout živnostníky z pravidel byl nebezpečný.

Diskriminace proti jiným druhům

Podle Portugalky Ildy Figueiredové by návrh z dílny Evropské komise podkopal bezpečnost na silnicích. Založen byl prý na chybném předpokladu, že řidiči-živnostníci můžou pracovat až 86 hodin týdně bez toho, aniž by to ovlivnilo bezpečnost na silnicích.

"Socialisté argumentovali hlavně potřebou vyšší bezpečnosti na silnicích a stejnými podmínkami pro všechny řidiče, nemají ale v rukou žádné podklady," říká konzervativní europoslanec Milan Cabrnoch.

Řidiči-živnostníci jsou podle Březiny pod rouškou snah o zrovnoprávnění řidičů diskriminováni proti jiným podnikatelům. "Přijaté rozhodnutí je nejenom hloupé, ale i prakticky neproveditelné," podotkl s tím, že si neumí představit, jak se časové limity budou v praxi kontrolovat.

Zastánci volnějšího režimu pro samostatně podnikající řidiče argumentovali tím, že čas strávený za volantem už teď sledují tachografy a samostatní podnikatelé se kromě řízení ještě musejí starat o chod vlastní živnosti.

„Je to velmi špatná zpráva, protože dochází k tomu, že splývá pojem živnostník a zaměstnanec. A to je úplně špatně, protože oba dva mají úplně jiné pracovní záměry a mají jiné úkoly,“ řekl Českému rozhlasu předseda Společenství autodopravců Čech a Moravy Bedřich Danda. Největší problém to podle něj bude hlavně pro ty dopravce, kteří jezdí kratší vzdálenosti a spoustu času stráví vykládkou a nakládkou surovin.