Neustávající zvuk jihoafrických plastických trubek jménem vuvuzela naprosto ničí stamiliony fanoušků, sledujících po celé planetě boje na MS. Jiné naopak oslovuje k tomu, aby si onen nástroj vydávající průrazný zvuk o síle až 130 decibelů také pořídili.

Buď jak buď, kolem fenoménu "vuvuzela" se začíná rozjíždět globální byznys. A v internetových obchodech už si mnohými proklínanou trubku můžete objednat i v Česku.

Největší radost z toho má jistý Neil van Schalkwyk z Kapského Města, patří mu totiž celá továrna na vuvuzely. Letos zvýšil produkci 300 000 kusů na 2,5 milionu.

Zájem o jeho výrobky je po celé Evropě, zejména v Německu. A dva internetoví prodejci už mají vuvuzely v nabídce i v České republice. Na výběr jsou tři barevná provedení po 195 korunách. Druhý prodejce nabízí menší kousky po 299 korunách. Objednávají je přímo z JAR, podle serveru novinky.cz je zatím zájem o několik set kusů.

Větší části světa ale vuvuzely vadí. Tatáž továrna, která trubky vyrábí, má v JAR obchodní úspěch i se špunty do uší. Sofistikovanější vynález nabízí Celerence Schlieweis, podnikatel z Mnichova. Tvrdí, že vyrobil "antivuvuzelový filtr". A to formou pětačtyřicetiminutové nahrávky, která se prý s hlukem vuvuzel vzájemně vyruší. Nahrávku ve formátu mp3 prodává v přepočtu po 76 korunách.

S vuvuzelami bojují i televize. Společnost Host Broadcast Services, jež vyrábí přenosy z fotbalového mistrovství světa, uvedla, že zdvojnásobila své zvukové filtry, které zvuk vuvuzel redukují. Zároveň firma vyzvala komentátory, aby místo svých mikrofonů používali její "headsety", které jsou při filtrování zvuku efektivnější.

Britská BBC dokonce divákům nabízí i zápasy bez zvukové stopy ze stadionu, pouze s komentářem.

Televize se proti vuvuzelám bouří, ale FIFA nechce o jejich zákazu ani slyšet.