Jen 16 procent z pracujících studentů při studiu podniká. Po ukončení vysoké školy by jich přitom chtělo podnikat přes 50 procent. Od prvotní myšlenky však k samotné realizaci přejde jen zlomek z nich. Nejčastěji z důvodu nedostatku zkušeností nebo financí. "Tuto bariéru se snažíme postupně odstraňovat prostřednictvím řady vzdělávacích aktivit a rovněž soutěže Nápad roku," řekl Martin Kešner, výkonný manažer Institutu rozvoje podnikání (IDE) při Vysoké škole ekonomické v Praze. "Hodně studentů si myslí, že ideální doba pro zahájení podnikání nastává až po ukončení studia. V praxi je však tomu přesně naopak. Převážná část úspěšných podnikatelů začala realizovat své nápady již během studia na škole, kdy ještě nebyli tolik zatíženi finančními či jinými závazky a mohli si dovolit snáze podstoupit rizika spojená se zahájením podnikání," vysvětluje Martin Kešner.

Školy vychovávají zaměstnance


Za největší omezení pro zahájení vlastního podnikání považují studenti nejčastěji nedostatek odborných zkušeností, který zmínilo 35 procent z nich. Přes 33 procent studentů vidí omezení v nedostatku finančních prostředků, 16 procent v existující konkurenci a téměř 13 procent v samotném podnikatelském nápadu. Téměř 63 procent studentů v této souvislosti uvedlo, že české školy vychovávají spíše budoucí zaměstnance než podnikatele.

Nápad roku potřetí


"S omezeními, která studenti uvádějí, se velmi často setkáváme i u zbytku veřejnosti, například u lidí, kteří v podnikání hledají náhradu za ztracenou práci nebo alternativu pro své současné zaměstnání. Proto jsme před třemi lety přišli s konceptem soutěže, ve které by mohli studenti i lidé z řad široké veřejnosti bez zkušeností a financí, ale se zajímavým podnikatelským nápadem, získat odbornou pomoc a peníze pro jeho realizaci," doplňuje Martin Kešner.

Soutěž podnikatelských záměrů UniCredit Bank Nápad roku 2010 organizuje Institut rozvoje podnikání. Cílem soutěže je pomoci podnikavým lidem uvést své nápady do praxe, a to formou investice až do výše 5 milionů korun. Hodnotící kritéria jsou proveditelnost projektu, potenciál dalšího růstu, originalita projektu, kvalita zpracování a osoba podnikatele. V loňském roce se do soutěže Nápad roku přihlásilo 174 projektů, přičemž vítězům byly rozdány ceny v celkové hodnotě 380 tisíc korun a poskytnuty investice v objemu 2,5 milionu korun. Mezi vítěznými nápady byla například flexibilní bruska pro úpravu velkých a zakřivených ploch, projekt přinášející novou formu výuky frází a slovíček nebo systém pro rozvážení svačin přímo do škol. Letošního třetího ročníku soutěže se zúčastnilo 93 projektů.

V kategorii Nápad roku zvítězil projekt UkažJakBydlíš.cz Štěpána Bartyzala. UkažJakBydlíš.cz je internetový portál určený k inspiraci bydlení. Na UkažJakBydlíš.cz najdete tisíce obrázků světového designu bydlení. Uživatelé se zde mohou zdarma inspirovat a zároveň chlubit svými obrázky bydlení. Firmy zde mohou za poplatek prezentovat obrázky svých výrobků a realizací.

V kategorii Student podnikatel zvítězil projekt Takeplace Jaroslava Škrabálka. Takeplace je moderní webová služba společnosti ACEMCEE pro efektivní organizaci a prezentaci odborných akcí. Konference, semináře, školení, workshopy a veletrhy, ať už v komerční, nebo akademické sféře, jsou často pořádány těžkopádně, za použití mnoha nekonzistentních nástrojů - a to má Takeplace změnit. Služba byla navržena na základě požadavků odborných kruhů a své uživatele provede celým procesem pořádání odborné akce nebo účasti na ní.

V kategorii Potenciál se vítězem stal projekt Interaktivní podlahy Kateřiny Kožouškové. Interaktivní podlaha propojuje pohyb lidského těla s dějem, který se na ni odehrává. Hýbete se, a tím měníte dění kolem vás. Je reklamní médium, které pomáhá udržovat povědomí o značce, podporuje uvedení nového výrobku na trh, zpestřuje výstavy, hudební a zábavné akce.