Stačilo přehlédnout jediný důležitý e-mail, který obsahoval nabídku na odkoupení firmy, a Kord Campbell málem přišel o milion dolarů. Na nejvýhodnější nabídku svého života náhodou narazil v odstraněné poště až se dvanáctidenním zpožděním. Jak napsaly The New York Times , majitel malé internetové firmy na nabídku odpověděl až po dvou týdnech a skvělý obchod se nakonec uskutečnil.

Inkriminovaný e-mail se objevil na jednom ze tří monitorů, s nimiž Kord Campbell pracoval. V záplavě ostatních informací ho prostě přehlédl.

Tato příhoda tak ukazuje, že množství technologických vymožeností neznamená automaticky větší efektivitu práce, ale naopak může brzdit schopnost rozpoznat důležité informace a omezovat soustředění na práci.

Zrada zvaná multitasking

Kord Campbell při své snaze zvládnout informace ze tří počítačových obrazovek narazil na limity lidského mozku, který sice dokáže sledovat velké množství podnětů zároveň, ale neumí všechny současně sledované informace udržet v paměti.

Na problematiku soustředění a zpracování informací z více zdrojů, takzvaný multitasking, upozorňují i vědci. Aktuální studie Eayla Ophyra ze Standfordské univerzity ukázala, že lidé, kteří jsou zvyklí pracovat s velkým počtem informačních zdrojů mají problém s "přepínáním" mezi různými typy pracovních úkolů.

"Překvapilo nás, že lidé, kteří se přiznali k intenzivnímu sledování informací z různých zdrojů, v praxi multitasking nezvládají. Jako hlavní problém se jeví jejich neschopnost odlišit důležité informace od irelevantních," přibližuje výsledky studie Eyal Ophyr .

Schopnost zvládat vysokou informační zátěž a přechody mezi různými úkoly přirozeně vykazují pouze tři procenta populace.

Příliš informací znamená více stresu a chyby

Podle aktuálních průzkumů lidé v práci kontrolují došlou poštu nebo další zdroje informací 37krát za hodinu, v průměru častěji než jednou za dvě minuty. Tento návyk jim znemožňuje soustředění na aktuální pracovní úkol, který může být spojen i s přijímáním informací z e-mailových zpráv. Po vyrušení z práce totiž trvá lidskému mozku přibližně 15 minut, než dosáhne plného soustředění a tím maximální efektivity.

Násobení počtu technologických zařízení, která upozorňují na nové informace, pak pracovní výkon může dál snižovat, namísto aby přispívalo ke zvýšení efektivity. Lidé, kteří se snaží na svou práci skutečně soustředit, potom na jakékoliv vyrušení v podobě příchozího e-mailu, SMS nebo telefonátu reagují zvýšením úrovně stresu.

"Technologie je nutné správně používat, jen tak mohou lidem pomáhat. To znamená i schopnost umět je ve vhodných chvílích vypnout," tvrdí Petr Karásek, obchodní a marketingový ředitel společnosti Microsoft.