Odstupující ministr dopravy Gustáv Slamečka se chystá příští týden pohnout s obří zakázkou, která ovlivní život každého českého řidiče.

Slamečkovi se krátí čas na to, aby nakoupil nové elektronické „viněty“ – krabičky, které se mají podle zákona zavést místo klasických nalepovacích dálničních známek, a to od ledna 2011 i pro osobní auta.

Nová koalice viněty nechce, ale zákon už platí

Nová koalice viněty nechce, jsou totiž zbytečně drahé a stát přes ně vybere stejně peněz. Pokud se ale narychlo nezmění zákon, což je nyní v povolebním vakuu obtížné, novinka se pomalu začne zavádět.

Příští úterý Slamečka vybere jednu ze dvou variant: buď na viněty vypíše tendr, nebo kvůli časovému tlaku zakázku zadá přímo firmě Kapsch. Ta už v Česku spravuje mýtný systém a údajně má už ve Švédsku viněty objednané. Kapsch to odmítá, ale tvrdí, že ve Švédsku má továrnu, schopnou týdně statisíce vinět vyrobit.

Už 30 miliard pro Kapsch

Kapsch dosud získal od státu zakázky za 29,6 miliardy korun. Za viněty by získal další více než miliardu ročně. Problém spočívá v tom, že novinka přinese v době rekordních rozpočtových škrtů jen nové náklady a žádné nové příjmy.

 

 

Lidé by si navíc mohli krabičky půjčovat, takže výnos pro stát by mohl být ještě nižší než z dnešních dálničních známek.

Lídři ODS, TOP 09 i Věcí veřejných včera HN potvrdili, že se pokusí zákon změnit a spornou zakázku zastavit.

Moos: Stát prodělá až 11 miliard

Podle dopravního experta Petra Moose by viněty znamenaly pro Česko během pěti let ztrátu devět až jedenáct miliard.

Podle odhadu Ředitelství silnic a dálnic by elektronické viněty ročně stály 1,6 miliardy korun, kdežto papírové nálepky přijdou na 200 milionů.

Ministerstvo ovšem varuje, že kvůli zákonu nemá čas otálet. Zůstane-li vše při starém, nálepky je údajně nutné objednat nejpozději do konce června. Podrobnosti čtěte v úterních HN.