Aukční portál Aukro.cz vstupuje do bankovních vod. V Česku během několika dnů spustí službu PayU, která bude fungovat jako jednotná brána pro úhrady pomocí platebních karet a produktů internetového bankovnictví jednotlivých bank.

Mateřská společnost Aukra Allegro provozuje podobnou službu v Polsku. Jeho Platności jsou zprostředkovatelem plateb pomocí desítky bankovních produktů místních bank a kreditních karet.

A podobným platebním "agregátorem" má být PayU i v Česku. Nabízet ho chce Aukro nikoli svým uživatelům, ale hlavně internetovým obchodům. Ty tak podle šéfky Aukra Pavlíny Zábojníkové nemusejí uzavírat smlouvy s několika bankami, které na českém trhu poskytují služby plateb přes internet.

Platba přes PayU má vypadat tak, že zákazník v obchodě klikne na tlačítko "zaplatit", které ho přesměruje na stránku, kde si vybere platební kanál podle svého výběru - buď platební kartu nebo internetové bankovnictví své banky.

Peníze pak PayU připíše obchodníkovi na jeho účet. Provozovatelé internetových obchodů musejí mít nyní, pokud využívají platební kanály jednotlivých bank, u nich také běžné účty a individuální smlouvy, další smlouvu pak případně mají na zprostředkování placení pomocí karet. To podle Zábojníkové s používáním PayU nebude potřeba.

PayU začne zatím se službami Mojeplatba od Komerční banky a už dlouho existující ePlatby od Raiffeisen Bank. "Snažíme se ale dohodnout se všemi bankami, platebních metod, které bude PayU podporovat, tak bude do budoucna deset či dvanáct," dodává Zábojníková.

Svůj platební systém má už dlouhou dobu obří aukční síň eBay. Jeho PayPal se stal v USA a západní Evropě standardem pro placení vydraženého zboží. To ale na Aukru paradoxně nepůjde - lidé si mezi sebou pomocí PayU nebudou moci platit. "PayU implementujeme samozřejmě i přímo na Aukru, ale jenom pro placení provizí. Za zboží zatím platit nepůjde, i když do budoucna to nevylučujeme," uvedla Pavlína Zábojníková.

Aukro to ale s propagací PayU nebude mít lehké. Na internetu sice alespoň jednou podle průzkumů nakoupilo asi devadesát procent jeho uživatelů v Česku, ale k elektronickým platebním kanálům tu zatím panuje nedůvěra. Zatímco na západě jsou platby přes internet platebními kartami či nejrůznějšími platebními systémy běžné, Češi stále zůstávají u hotovosti.

"Přizpůsobili jsme se tomu a vytvořili payboxy, stroje, kam se dává hotovost a ze kterých vyjede lístek, s nímž pak zákazníci jdou do skladu," řekl Hospodářským novinám Jan Samko, marketingový ředitel obchodu Alza.cz. "Lidé dokonce vybírají přímo na prodejně z bankomatu, peníze drží v ruce pár desítek vteřin a pak je dají do payboxu," dodal Samko.

Podle něj jde částečně o chybu bank, které své klienty neučí platit online. "Na západě se platby kartou přes internet normálně propagují jako bezpečné. U nás některé banky vydávají stále karty, které jsou automaticky pro placení na internetu zamčené," dodal Samko.

Češi také zůstávají stále u zasílání dobírkou, kterou podle lednového průzkumu srovnávače cen Heureka.cz považuje za nejpřijatelnější polovina nakupujících na internetu. Jen velmi mírně roste podíl bankovních převodů a plateb kartou. "Platba kartou u nás výrazně zaostává za zahraničím, kde je často nejoblíbenější platební metodou. Obchody možnost platit kartou často ani nenabízejí" řekl Tomáš Hodboď ze serveru Heureka.cz.


Aukro v číslech

30 tisíc

Na Aukru denně proběhne třicet tisíc obchodních transakcí.

1,5 milionu

Měsíční návštěvnost Aukra je 1,5 milionu unikátních uživatelů.

90 tisíc

Každý den je v jednu chvíli na Aukru vystaveno devadesát tisíc různých položek. Nejčastěji se prodává oblečení.

28 milionů

Aukro bylo v roce 2008 ve ztrátě 28 milionů korun. V roce 2009 už má být "v černých číslech".

Související