Fakta o ČSA

3,7 mld. korun
prodělaly v loňském roce České aerolinie. Ocitly se tak na pokraji krachu. Přežily jen díky prodejům majetku a půjčce od státní firmy Osinek.

2,5 mld. korun
vložil letos stát do ČSA. Přiznal, že je to státní pomoc a nyní čeká na vyjádření Evropské komise. Ta rozhodnutí nezvrátí, může ale ČSA potrestat.

1,3 mil. cestujících
přepravily ČSA letos od ledna do dubna, což je o 5,5 % více než loni. Loni v pravidelné přepravě podle IATA cestovalo 4,6 milionu lidí.

Piloti Českých aerolinií uznali po zpracování vlastní analýzy oprávněnost restrukturalizačního plánu, jak jej připravilo vedení společnosti. Piloti dokonce připustili odchod lidí z vlastních řad, k jakékoliv redukci však podle nich může dojít jen po důkladném zvážení a "vzájemné konzultaci". ČTK to dnes sdělil prezident organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar.

"Nám se ty kroky samozřejmě nelíbí, ale když povedou k záchraně společnosti, jsme ochotni je za určitých podmínek připustit," řekl ČTK Gaspar. Hlubokou ztrátu, která loni činila téměř čtyři miliardy korun, piloti připisují bývalému vedení prezidenta Radomíra Lašáka. "Kdyby změny přišly před rokem, mohly být menší. To nás nejvíc štve," dodal pilot.

Členové vedení a dozorčí rady ČSA výsledky analýzy pilotů uvítali. "Změny, které v Českých aeroliniích probíhají, i ty, které jsou v plánu, potvrdila jak vláda, tak nezávislý audit. Věřím proto, že sociální smír, kterého se podařilo dosáhnout současnému vedení, bude dlouhodobě vytvářet to správné klima pro jejich realizaci," uvedl předseda dozorčí rady Michal Mejstřík.

Flotila se bude zmenšovat

České aerolinie mají v současnosti 460 pilotů; restrukturalizace, která počítá s výrazným zmenšením flotily, přitom může ovlivnit kariéru desítek z nich. Zhruba 40 pilotů možná opustí firmu už letos na podzim, stejný počet zřejmě odejde v následujících dvou letech.

Vedení podle CZALPA přislíbilo pilotům pomoc při hledání nového uplatnění v zahraničí. "Snahou ale je, aby piloti zůstali zaměstnanci ČSA a byli ze strany firmy dočasně pronajati do zahraničí. Pak by se využilo přirozené fluktuace a celkový počet propuštěných by se mohl razantně snížit," uvedl Gaspar.

Piloti ve čtvrtek rovněž varovali před možnými zásahy politiků do vedení společnosti. Podle nich do ztráty firmu přivedli "nekompetentní politicky dosazení manažeři"; před současným šéfem Miroslavem Dvořákem společnost vedli jako prezidenti Radomír Lašák a Jaroslav Tvrdík. Tvrdík zakončil své působení půlmiliardovou ztrátou za rok 2005, za Lašákův poslední rok 2009 skončila firma ve ztrátě 3,7 miliardy korun.

Konec v deseti destinacích?

Dvořákův záchranný plán počítá spolu s redukcí flotily i s omezením počtu linek jen na nejvýnosnější spoje, vyčleněním některých činností, například charterů nebo údržby, do dceřiných firem, nebo sjednocením flotily na značce Airbus.

Co se týče linek, hovoří se o opuštění více než deseti destinací, žhavým kandidátem na zrušení jsou podle informací některých médií třeba lety do Londýna. Žádané kapacity, takzvané sloty, na letišti Heathrow by pak firma mohla prodat a vylepšit si tak hospodaření.

Analýzu záchranného plánu zpracovala pro CZALPA americká společnost International Pilot Services Corporation (IPSC), která dlouhodobě spolupracuje s mezinárodní asociací dopravních pilotů IFALPA a americkou USALPA.

Sopka provozu ČSA neuškodila

S Českými aeroliniemi letos létá více lidí než loni. Od ledna do dubna letadla společnosti přepravila na pravidelných linkách 1,3 milionu cestujících, což je meziročně o 5,5 procenta více. Vyplývá to z aktuálních údajů Asociace evropských aerolinií (AEA), na které upozornil server iDnes.cz.

Českým aeroliniím se dařilo především v prvních třech měsících roku, v lednu se počet cestujících zvýšil o 16 procent, v únoru o 18 procent a v březnu o 14 procent. Duben naopak přinesl téměř všem sledovaným společnostem propad kvůli uzavírkám vzdušného prostoru nad Evropou, které působil popel z islandské sopky. ČSA zaznamenaly v dubnu sedmnáctiprocentní meziroční pokles.

Česká firma ovšem vyšla z dubnové pohromy ještě relativně úspěšně. V průměru za celou Evropu totiž duben převrátil původně rostoucí statistiky počtu pasažérů za první tři měsíce roku na pokles o 2,5 procenta za čtyři měsíce.

Statistiky rovněž odrážejí omezování linek a snižování sedadlové kapacity ČSA. Během prvních čtyř měsíců roku nabízely ČSA o 14 procent méně sedadel než loni. Průměrná obsazenost strojů národního dopravce byla 64 procent, což je zhruba deset procentních bodů pod evropským průměrem.

AEA má celkem 36 členů. Patří mezi ně aerolinky s pravidelnými letovými řády. Ročně členové asociace přepraví 347 milionů cestujících a šest milionů tun nákladu. Létají 2160 letadly do 662 destinací ve 162 zemích, denně vypraví 11.400 letů. Jejich roční obrat se pohybuje kolem 70 miliard eur (zhruba 1,8 bilionu Kč) a zaměstnávají přímo 385.000 lidí.