Ačkoli finanční krize doznívá, v byznysu stále platí: je-li potřeba ušetřit, jako první jsou na řadě výdaje na reklamu. Mobilní operátor Telefónica O2, jeden z největších sponzorů českého hokeje, končí jako generální partner tuzemské extraligy. Poslední tři roky byl v oficiálním názvu nejvyšší domácí soutěže a ještě další tři roky mohl být.

Jenže vedení společnosti rozhodlo, že kvůli šetření opci nevyužije. HN to potvrdilo několik zdrojů z firmy. "Původně byly dvě možnosti. Buď zůstat u hokeje v okleštěné podobě, nebo se stáhnout úplně. Rozhodlo to, že se šetří a nejsou peníze,“ řekl jeden z nich.

Oficiální rozhodnutí však padne až během tohoto týdne. "O2 se dosud definitivně nevyjádřila,“ prohlásila Jana Obermajerová, ředitelka agentury BPA, která vlastní marketingová práva na extraligu a zároveň shání finance pro hokejový svaz. Mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka jen uvedl, že jednání ještě probíhají a nemůže předjímat, jak dopadnou.

Televizní fiasko

Firma O2 byla titulárním partnerem hokejové extraligy od roku 2007, hráči ze všech 14 klubů nosili poslední tři sezony logo mobilního operátora na helmách.

Společnost navíc ve své digitální televizi O2 TV nabízela přenosy z hokejových zápasů, zájem o ně byl však minimální a lidé z firmy anonymně přiznávají, že celá akce skončila fiaskem. "Jeden důvod je jasný: všichni musejí šetřit. Druhý důvod je právě to, že projekt digitálních přenosů měl malou penetraci,“ rozklíčovala Obermajerová příčiny, proč už O2 nebude hlavním partnerem extraligy.

Podle jejích slov ale existuje ještě varianta, že O2 u hokeje zůstane v roli menšího sponzora či bude spolupracovat s jednotlivými kluby. Každopádně je již jisté, že z pozice generálního partnera s ní odejde zhruba 60 milionů korun ročně.

Problémy se sponzory má i fotbal

Pravděpodobné je, že extraliga sežene nového titulárního sponzora až těsně před zářijovým startem nového ročníku, či dokonce začne sezonu bez něj. A situaci nezachrání ani zlato z nedávného mistrovství světa v Německu. "Rozpočty společností se schvalují na podzim. Zájem firem je, ale tohle není rozhodnutí jednoho majitele. Třeba smlouvu s O2 jsme řešili rok a půl,“ podotkla Obermajerová-

Problém s udržením svých hlavních sponzorů má i český fotbal. Smlouvy vázané na reprezentaci se uzavírají vždy na příslušný kvalifikační cyklus. Ten nový začne už v září a fotbalový svaz, respektive jeho obchodní a marketingová společnost STES zatím dokázala prodloužit jenom spolupráci s oděvní firmou Puma. Podrobnosti čtěte v úterních HN.