Podnikatel Radim Jančura zariskoval a koupil devět elektrických lokomotiv, aniž by pro ně měl okamžité využití. Teď pro ně shání vagony a plánuje, co s projektem dál. Jako alternativa je ve hře i oprášení starého projektu žlutých vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Na nákup lokomotiv použila Student Agency zisk téměř sto milionů z loňského roku i nerozdělené zisky předchozích let a zbytek dorovnaly banky. Devět lokomotiv má podle ocenění hodnotu půl miliardy korun, kupní cena ale byla údajně nižší.

Zatímco na vlaky, které si pořizují České dráhy, je možné čerpat dotace EU, Student Agency tento nárok neměla, nejsou totiž spojeny se závazkem veřejné služby. "Banky jsou zvyklé, že si prostudují smlouvy, které má dopravce se státem, a pak půjčí. My jsme ale žádné smlouvy s nikým neměli," popisuje Jiří Schmidt, obchodní ředitel společnosti RegioJet, která se v Jančurově skupině Student Agency věnuje železniční dopravě. Jednání s bankami je tak náročnější, stále se dojednávají možnosti financování nákupu vagonů. "Důležité je, že lokomotivy i vagony jsou pro banku zajímavé jako zástava, soupravy jsou pro ně méně atraktivní," popisuje Schmidt.

Lokomotivy s vagony kupují kvůli tendrům, doufají, že kraje a ministerstvo dopravy je budou v následujících letech vypisovat. Údajně se nic nemění na záměru, že chtějí v tendrech nabízet elektrické a motorové soupravy. "Lokomotivy budou spíše plnit roli operačních záloh," říká Schmidt.

Pokud se ale ukáže, že není vůle tendry vypsat, Student Agency bude pro lokomotivy hledat komerční využití. "Zatím je můžeme pronajímat, už teď máme řadu zájemců, ale cílem je samozřejmě s nimi vozit lidi," dodává Schmidt. A v Česku jsou podle něj dvě tratě, na kterých to má bez dotací smysl. Cesty z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a trať mezi Prahou a Ostravou, druhá z nich je přitom reálnější. Vlaky by se na kolejích mohly objevit již letos v zimě, firma již požádala o přidělení prostoru v grafikonech. Konkrétní informace ale nechce nikdo sdělit.

S tím, že by Student Agency mohla na trati do Ostravy provozovat vlak, přišel Radim Jančura před čtyřmi lety. Z původního projektu, kdy měla spojení zajišťovat luxusní švýcarská souprava Stadler, však sešlo.

Vlak měl mít šest tříd, přičemž i ta nejhorší měla být lepší než první třída v pendolinech Českých drah i ve vlacích ICE německých drah. "Původní projekt, upřímně řečeno, je trochu rozšafný," přiznává Schmidt s tím, že s klasickým spojením lokomotivy a vagonů by si na sebe projekt měl vydělat. Firma chce ukázat, že to s železnicí myslí vážně a vyvrátit spekulace, že jde jen o netradiční reklamní kampaň.