Cestující, kteří se chystají použít služeb britské letecké společnosti British Airways (BA), mají opět důvod k nervozitě. Palubní personál totiž chystá další stávky. Během třiadvacetidenního období od 18. května do 9. června chtějí zaměstnanci aerolinek podle odborové organizace Unite prostávkovat celkem 20 dnů.

Zaměstnancům se nelíbí hlavně změny pracovních podmínek, ale spokojeni nejsou ani s platy. Firma zavádí úsporná opatření, která počítají třeba se snížením počtu členů posádky u dálkových letů.

Odboráři uvedli, že stávky se chystají na období od 18. do 22. května, dále od 24. do 28. května, pak od 30. května do 3. června a také mezi 5. a 9. červnem.

Naposledy ochromily provoz BA stávky na konci března. Výsledkem sedmidenního výpadku byly stovky zrušených letů, desetitisíce naštvaných cestujících a škody jdoucí do desítek milionů liber. Podle agentury AP firma tehdy přišla zhruba o 45 milionů liber (přibližně 1,3 miliardy korun). Ztráty většinou plynuly ze zrušených letů a rovněž z dodatečných nákladů, například na zajištění náhradních služeb cestujícím.

Spor mezi zaměstnanci a BA se přitom táhne už od loňska, kdy aerolinky představily úsporné plány, které by měly firmu vrátit do zisku. V rámci boje proti hospodářské recesi se BA rozhodly seškrtat zhruba 1700 pracovních míst a zmrazit mzdy třem čtvrtinám zaměstnanců. Firma rovněž chtěla zkrátit přibližně třem tisícovkám zaměstnanců pracovní úvazky a omezit personál na dálkových letech.

Pokud se firmě změny nepodaří zavést, pravděpodobně se nedostane ze ztráty (401 milionů liber), kterou utrpěla v loňském roce. Aerolinky po celém světě zažily kvůli krizi nejhorší dva roky v historii. V letech 2008 a 2009 prodělaly 28 miliard dolarů, což je více než za dva roky po 11. září 2001. Kromě poklesu počtu cestujících, který zavinila krize, musí bojovat s konkurencí nízkonákladových přepravců.