Ujal se řízení Českých aerolinií, které stály před bankrotem. Bez nároku na mzdu. K tomu ještě šéfuje Letišti Praha. Miroslav Dvořák tak pracuje čtrnáct hodin denně. Cílí ale na vzdálenější odměnu, bonus za dokončenou restrukturalizaci firmy.

"Moje spojení s ČSA bude trvat minimálně do dokončení restrukturalizace. Ta je teď sice připravena, ale někdo ji musí uvést v život," říká Dvořák.

Drží se svého slibu, že dokud nebude firma v zisku, nehodlá pobírat plat. Rád by ale získal odměnu, pokud firmu promění ve fungující aerolinie. Nyní očekává, jak pokročí ministerstvo financí s přípravou pravidel pro odměňování vedení státních firem. "Koncepci a návrhy smluv chceme mít hotové do konce května," říká náměstek ministra financí Tomáš Uvíra.

"Má motivace je v dlouhodobém horizontu, tedy do doby než prokáži, že firmě pomáhám. Svou kariéru pevně spojuji s úspěšnou restrukturalizací společnosti, jejíž hodnota na konci tříletého období může dosáhnout 10 miliard korun. V takovém případě bude na rozhodnutí akcionáře, zda si pak zasloužím adekvátní odměnu v podobě mimořádného bonusu," říká Dvořák.

"Když jsem nastupoval, tak byla firma na pokraji bankrotu. Řeknu to otevřeně, během zimní sezony jsme žádali o veřejnou podporu a nebylo to vyslyšeno. Zároveň jsme museli uklidňovat situaci. Ta krev, která všude stříkala, se už projevovala v poklesu prodejů letenek. Lidé se báli, aby na Vánoce vůbec někam odletěli, řekl bych, že docházelo k runu na firmu," přibližuje výchozí stav svého nástupu. Nyní hovoří o tom, že firma už není nad propastí, ale naopak má lepší výsledky, než se plánovalo.

Společnost by po roce 2012 měla být, alespoň podle závěrů restrukturalizačního plánu, schopná dlouhodobě vykazovat zisk z pravidelné přepravy cestujících. Pro investory v případné další privatizaci by tak měla být atraktivnější než v předchozích letech, kdy k účetním ziskům často docházelo jen na základě prodejů majetku.

Pokud ale dojde ke schválení ministerského návrhu, nebude to mít Dvořák jednoduché. Odměny by se totiž počítaly z výsledků firem, a to až za pět let zpětně, Dvořák by tak například v roce 2013 měl za sebou jen jediný ziskový rok. Bonusy, do kterých by odměna za úspěšnou restrukturalizaci mohla spadat, by podle návrhu měly tvořit maximálně deset procent příjmů manažera státní firmy.

Vysoký bonus by ale podle smlouvy měl mít prakticky jistý bývalý prezident aerolinií Radomír Lašák. Přesnou výši však odhalí až auditované výsledky firmy, které mají být zveřejněny až v průběhu června. "Zatím nevíme, jaké přesně výsledky firma má, a není tak možné vypočítat ani odměnu pro pana Lašáka," vysvětluje Uvíra.

Bonus pro Lašáka, který měl podle prvních loňských odhadů dosáhnout asi 120 milionů korun, se nelíbí ministerstvu financí. To ale nechce až do jeho výpočtu situaci komentovat. A to ani to, zda se jim podařilo najít kroky, jak výplatě údajně neadekvátní odměny zamezit. Výpočet totiž porovnává vývoj hotovosti ve firmě od roku 2005, což pro předchozí management navzdory ztrátě za loňský rok 3,7 miliardy korun vychází podle odhadů výhodně. Lašák na dotaz, zda podniká nějaké kroky, aby odměnu opravdu získal, nereagoval.


Miliardy kolem ČSA


-3,7 mild

korun prodělala firma podle ministra financí Eduarda Janoty v loňském roce. Auditované výsledky zatím nejsou k dispozici.

10 mld

korun by měla být hodnota ČSA na trhu po úspěšném dokončení restrukturalizace po roce 2012. Firma by již měla dlouhodobě vydělávat a přesvědčit o tom i případné kupce.

1 mld

korun nabídlo za ČSA v loňské privatizaci konsorcium firem Travel Service a Unimex Group. Nabídku, která požadovala státní injekci ve výši nejméně jedné miliardy korun, vláda odmítla.


Zdarma
Miroslav Dvořák chce ČSA zachránit a za to získat bonus. Pro ztrátovou firmu teď pracuje zdarma.