Karta krize

200 000 kusů
Předpokládaný počet Karet SSHR (Karta krize)

Při zapojení více státních orgánů plus některých firem v normálním využití může přes Karty krize protéci ročně palivo v hodnotě přes miliardu korun.

750
Počet čerpacích stanic u kterých se dá tankovat s novou kartou

Jde o čerpací stanice společností Benzina, OMV a EuroOil (Čepro).

Policie dostane nové karty na tankování pohonných hmot. Věc má však háček - stát zakázku zadal Správě státních hmotných rezerv (SSHR) bez výběrového řízení. A pro ni karty dodá - také bez výběrového řízení - společnost ČEPRO. Policie přitom prostřednictvím karet ročně nakoupí benzin v hodnotě stovek milionů korun.

Zakázkou se začne zabývat i Antimonopolní úřad, který podle informací HN dostal podnět k šetření ve věci možného porušení zákona o veřejných zakázkách. Na kartu by měla policie přejít už letos.

Policejní prezídium se brání, že se jedná o projekt "Karty krize" pro odběr paliva v krizovém období, například při povodních, na kterou tendr není třeba. "Nejedná se o veřejnou zakázku, ale o změnu příslušnosti hospodařit s majetkem státu. Karty SSHR jsou součástí tohoto způsobu pořízení," říká Jaroslav Ibehej, mluvčí policejního prezídia.

V krizi i mimo ni

Na kartu jde však pořizovat pohonné hmoty i v mimokrizové době a toto použití připouští i policie. Pro takové odběry nyní policie využívá hlavně karty společnosti CCS .

Jednička českého trhu v poskytování kreditního tankování v Česku tvrdí, že i pro ni by nebyl problém nabídnout policii a správě hmotných rezerv kartu, která by kromě běžného využití splňovala i všechny požadavky správy na odběr paliv v době krize. "Nabízeli jsme tuto službu před nedávnem jak správě rezerv, tak i policii. Z obou stran jsme dostali odpověď, že se žádný takový projekt nechystá," reagoval šéf CCS v Česku Václav Řehoř.

Nové karty ale nebude využívat pouze policie a celá zakázka tak dostává daleko větší rozměr.

Podle náměstka SSHR Dušana Makovce je budou časem využívat všechny složky integrovaného záchranného systému - má tedy jít o zhruba 200 tisíc karet. Výhledově by je měla využívat nejen policie, záchranka, hasiči, ale i další instituce důležité pro zajištění chodu státu - České dráhy, ČEZ, plynárny a další.

Odběr pohonných hmot bude možný jen na benzinových pumpách ČEPRO, Benzina a OMV. Zakázka bez tendru se i proto nezdá ani lidem z petrolejářské branže. "Když jde o zapojení privátních firem jako Benzina a OMV, byl by tendr na místě. V případě nekrizového využití by z tankování touto kartou profitovaly," uvádí anonymně jeden z odborníků. Podle jeho kalkulace by mohlo při běžném tankování protéci přes Kartu krize a zapojené pumpy ročně palivo za více než miliardu korun.

A právě s běžným používáním počítá i policie, která podle informací HN již zjišťuje podmínky výpovědi smluv se stávajícími provozovateli karet. Ti by pak přišli o své provize.

Podle Makovce byl důvod pro výběr tří sítí jediný. "Čepro a Benzina jsou subjekty hospodářské mobilizace Česka," reaguje. Rakouská pumpařská síť OMV byla podle něj přibrána do projektu kvůli svému početnému zastoupení v Praze, kde je pump Benziny a Čepra málo.

Karta zdarma

Podle Makovce pořízení nové odběrové karty nestálo zatím nic. "Čepro na ní pracuje v rámci smluv, které máme s ním uzavřeny na ochraňování hmotných rezerv. A ani Čepro na kartě nevydělává ani korunu," tvrdí náměstek SSHR. "Jde o sofistikovanou kartu pro krizové situace. Na ryze komerční využití není konstruovaná, neděláme ji jako platební nástroj," vysvětluje obchodní ředitel Čepra Jan Duspěva. Otázka však je, k jakým informacím se policie dostala. HN mají k dispozici e-mail rozeslaný ředitelem kanceláře policejního prezídia, ve kterém je Karta krize přirovnávána ke kartě CCS na běžné tankování a přímo napsáno, že by státní správa měla mít zaručeny u sítí Benziny, OMV a EuroOil (Čepra) ceny v průměru o jednu až tři koruny na litr nižší, než je běžná prodejní cena u čerpacích stanic.

Martin Durčák, šéf Benziny, která se na přípravě projektu Karty krize podílí, tvrdí, že poskytovat v komerční situaci palivo s takovou cenovou slevou je nesmysl. "To bychom těžko akceptovali," uvedl.

Graf: Počet pump v systému provozovatelů tankovacích karet