Jak se daří ČSA
 
ZVĚTŠIT INFOGRAFIKU

Vláda na pondělním jednání schválila plán na ozdravení ztrátových Českých aerolinií, kterým by se měly řídit po následující tři roky. Serveru iHNed.cz potvrdil schválení šéf ČSA Miroslav Dvořák.

"ČSA se v rámci úspor chystají zredukovat sedačkovou kapacitu o 30 procent," uvedl Dvořák a ve stejném objemu by měl klesnout  i počet destinací operovaných vlastními letadly.

Další úsporu má přinést omezení počtu letadel, když se aerolinie chystají zbavit svůj letový park všech Boeingů. Téch nyní provozují zhruba sedmnáct. "Všechna  letadla Boeing budou naopak do konce roku 2012 postupně odprodána," uvedl šéf ČSA. Ozdravné kroky by měly ušetřit firmě kolem půl miliardy ročně.

"Usnesení vnímáme jako podporu směru, kterým se České aerolinie od října 2009 postupně ubírají, i jako potvrzení již započatých restrukturalizačních kroků,“ uvedl předseda představenstva a prezident Českých aerolinií Dvořák. Podle něj by se firma v roce 2012 mohla dočkat zisku.

Horší ztráta než se čekalo

Na tiskové konferenci vlády ministr financí Eduard Janota uvedl, že ČSA loni hospodařily se ztrátou 3,7 miliardy Kč, přičemž zveřejněná očekávání hovořila o 3,5 miliardy Kč. Po ozdravných krocích by se měla ztráta letos snížit na 600 milionů korun.

Součástí ozdravného plánu je podle Dvořáka také vypořádání úvěru poskytnutého společností Osinek, který nyní řeší Evropská komise. Ta nyní zkoumá, zda loňský úvěr od Osinku ve výši 2,5 miliardy korun nebyl nedovolenou státní podporou. Stát chce půjčku kapitalizovat, tedy vyměnit za akcie. Pokud ji ale evropští úředníci označí za nedovolenou státní podporu, bude muset firma zřejmě peníze vrátit. 

Podle Janoty patří mezi základní kameny plánu další vyčleňování některých činností do dceřiných společností, které buď prokážou na trhu konkurenceschopnost nebo se jich aerolinie zbaví. Ministr jmenoval například charterové lety nebo údržbu letadel. ČSA se mají soustředit na svůj hlavní byznys, kterým je provozování sítě pravidelných linek.

Firma za poslední léta prodala majetek za zhruba šest miliard korun a hlavně díky tomu hospodařila v roce 2008 s půlmiliardovým hrubým ziskem.

Propouštět se bude, ale ne "ostrou tužkou"

České aerolinie nyní zaměstnávají zhruba 3300 zaměstnanců, další stovky pracují pro dceřinou společnost pro odbavení letadel. Po dokončení úpravy sítě linek a omezování letadlového parku v roce 2012 by však mělo dojít i snižování nákladů především v oblasti administrativní podpory. Počet zaměstnanců by měl klesnout až o desetinu.

„Je jednoznačné, že postupně bude ubývat zaměstnanců společnosti. Nebudeme ale takzvaně škrtat ostrou tužkou. Důležitým faktorem bude i minimalizace sociálního dopadu realizovaných změn. Výsledné počty pracovníků budeme zveřejňovat souhrnně. Úspory plynoucí z personálních změn ale budeme jednoznačně počítat v řádech desítek milionů korun,“ uvedl Dvořák.