Televizní a filmové společnosti, které budou chtít natáčet v New Yorku, za to budou muset zřejmě začít platit. O poplatcích nyní jedná newyorská radnice v čele s Michaelem Bloombergem, protože potřebuje vylepšit rozpočet města.

Radní si v úterý pozvali zástupce hollywoodských studií, reklamních společností a odborových svazů a seznámili je s chystaným opatřením. Povolení k natáčení filmu, reklam, hudebních videí i televizních seriálů by mělo stát 300 dolarů (asi šest tisíc korun).

Většina velkých měst, včetně Los Angeles, které je velkým filmovým konkurentem New Yorku, se za taková povolení již platí. Ale v politice New Yorku, které se dlouho chlubilo tím, že je jedinečné tím, že dává tato povolení zdarma a poskytuje i jiné výhody, by přilákalo filmařské projekty, je to zásadní obrat.

Povolení bylo zdarma od roku 1966, kdy byl ve městě zřízen úřad pro film.

"V tomto stadiu, kdy musíme udělat bezprecedentní škrty v rozpočtu, nemáme na výběr," řekla vedoucí úřadu pro film, divadlo a rozhlasové a televizní vysílání Katherina Oliverová. "Myslíme si, že je to nejlepší cesta, jak se vypořádat s rozpočtovými škrty."

Předpokládá se, že na poplatcích by se měl za rok vybrat téměř milion dolarů, což je pro dvoumilionový rozpočet úřadu pro film a televizi značná částka. Rozpočet města je 60 miliard dolarů.

Jednorázový poplatek

Poplatek za povolení se bude vybírat jednorázově za každý film, reklamu nebo hudební video bez ohledu na to, jak dlouho se bude ve městě natáčet, a u televize to bude za seriál.

Poplatky zřejmě neodradí velkorozpočtové filmy, ale mohly by mít dopad na menší projekty, soudí zástupce filmového průmyslu John Johnston.

Město tvrdí, že se vzdá poplatku, pokud by to pro nízkorozpočtovou produkci znamenalo "nerozumné zatížení". Loni dostalo město 3050 žádostí o povolení filmovat.

Městské orgány musely v minulých dvou a půl letech provést sedm škrtů v rozpočtu, když se Bloomberg snažil vyrovnat rozpočet a překlenout mnohamiliardový deficit. Vedoucí činitelé dostali pokyn nejen snížit náklady, ale také hledat cesty, jakými získat další peníze.