Speciál: Polská tragédie

S žádnými překvapivými závěry v otázce smolenské tragédie ve středou nevystoupil polský premiér Donald Tusk. Do ukončení vyšetřování letecké katastrofy u západoruského Smolenska je podle něj ještě dlouhá cesta.

"Dnes můžeme s dost velkou pravděpodobností říci, že příčinou havárie prezidentského speciálu u Smolenska nebyla porucha stroje nebo výbuch na palubě," řekl Tusk.

Jediné, co Tusk naznačil, je, že letoun mohl dopadnout na zem o několik minut dříve než v 08:56, jak se doposud uvádělo. Některé přístroje v letadle přestaly fungovat v 08:41. Už dříve polská média uvedla, že v tento moment končí i hovor pilotů zaznamenaný v černých skříňkách a o třicet vteřin dříve se v pilotní kabině rozezněl alarm varující před nárazem.

Polský vládní speciál Tu-154 havaroval při pokusu přistát na letecké základně u Smolenska 10. dubna ráno. Na palubě letounu bylo v tu chvíli 96 lidí včetně prezidenta Lecha Kaczyńského s chotí, nejvyšších velitelů polské armády a řady významných politiků. Havárii nikdo nepřežil.

Chybovala řídící věž?

List Gazeta Wyborcza (GW) ve středu uvedl, že vyšetřovatelé zkoumají novou možnou verzi příčiny havárie, a to chybu ze strany řízení letového provozu, tedy i dispečerů na řídící věži smolenského letiště.

Podle GW je zásadní otázkou mimo jiné to, proč zodpovědní činitelé nerozhodli o uzavření letiště kvůli mlze a špatné viditelnosti.

Dispečeři totiž zřejmě pilotovi pouze doporučili, aby přistál jinde, to je však nestandardní postup. Pokud bylo přistání v těchto podmínkách nebezpečné, má řídící věž právo přistání zakázat, upozornili již dříve odborníci.

„Na to je třeba se zeptat ruských prokurátorů,“ odpovídá polský vyšetřovatel Zbigniew Rzepa s tím, že polská strana nemůže ruské občany nijak soudit či trestat. „Z hlediska práva můžeme Rusy pouze vyslýchat,“ vysvětluje.

Stále několik verzí

Doposud se přitom hovořilo hlavně o špatném počasí a možné chybě pilota, vyšetřovatelé však stále nevyloučili ani možnost havárie nebo teroristického útoku.

„Zkoumáme všechny možné verze příčin a okolností katastrofy... Žádná z verzí nebyla během procesu vyšetřování vyloučena. Žádná také nezískala status hlavní verze,“ uvedla v tiskové zprávě polská prokuratura.

Odborníci už například prozkoumali, zda bylo v pořádku palivo načerpané do tupoleva před odletem, a vyšetřovatelé vyslechli asi šedesát svědků. Důležitá bude také toxikologická analýza těl obětí. Ta má nejen vyloučit, že piloti mohli být pod vlivem alkoholu či drog, ale především jasně stanovit příčinu smrti a tedy i přispět ke zjištění, co jí předcházelo.

Vyšetřovatelé zkoumají záhady z videa

Na internetu se mezitím objevilo video natočené pár minut po katastrofě. Jeho autor s přezdívkou MrDzikon tvrdí, že na místě neštěstí se pohybovaly „podezřelé osoby“ a že jsou na záznamu slyšet výstřely.



Polská prokuratura však v prohlášení uvedla, že kvůli „ruchům způsobeným poryvy větru a podezření z manipulace se záznamen“ nebylo možné dostatečně zanalyzovat, zda jde skutečně o střelbu.

„Není jednoznačné, že jde o výstřely. Tou otázkou se budeme dále zabývat,“ řekl Rzepa listu Rzeczpospolita.