To jsou nejdůležitější závěry, které Vyplývají ze studie, kterou zpracovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a agentura Mediaresearch a která byla zveřejněna v pondělí.

Cena je při výběru internetového obchodu důležitá pro 66 procent nakupujících. Téměř třetina spotřebitelů pak volí kvalitní internetový obchod, který už znají. Kromě ceny zboží internetoví nakupující uvedli jako velmi důležité při rozhodování o nákupu v e-shopu kvalitně popsané technické parametry a zobrazení zboží. Z dodatkových služeb pak uživatelé vnímají jako významný bonus dopravu objednaného zboží zdarma.

Nejoblíbenějším způsobem úhrady zboží zakoupeného na internetu je stále dobírka, kterou volí 44 procent spotřebitelů. Bankovním převodem platí nákupy 35 procent, kartou osm procent a prostřednictvím platebních systémů dvě procenta lidí. Zbývajících deset procent zákazníků využívá internet především k objednání zboží, které si pak osobně vyzvedne a zaplatí v prodejnách internetových obchodů.

Obliba internetových obchodů v posledních letech v Česku rychle roste. Celkem Češi v loňském roce podle dřívějších odhadů APEK mohli utratit v internetových obchodech rekordních 26 až 27 miliard korun. Za rok 2008 odborníci očekávali nárůst na zhruba 22 miliard Kč.

Podle dubnového průzkumu společnosti Mediaresearch na internetu už nakupovalo 95 procent Čechů, kteří mají internetové připojení. Téměř polovina z nich utratila do 10 tisíc korun za rok. Polovina lidí nakupuje na internetu alespoň jednou za čtvrt roku, pět procent pak nejméně jednou za týden. Pětina lidí v elektronických obchodech utratila přes 20 tisíc korun, naopak více než třetina vydala za nákupy touto formou do 5000 korun.

Lidé na internetu nejvíce utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware, které tvořily 45 procent nákupů. Přibližně třetina lidí v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí spotřebiče a knihy.