Stačilo pouze pár kilometrů za volantem a bylo jasné, že v případě modelu A8 mluvíme o neskutečně moderním a všemi možnými systémy doslova našlapaném automobilu. Školení pro prodejce údajně trvá tři dny a já se tomu nakonec ani nedivím. Ostatním konkurentům prémiového segmentu se spolu s příchodem nového Audi objevil jeden velký problém.

Nová generace á-osmičky je dynamická, sportovní, draze vypadající a tak dále. Takovéto a spoustu jiných hodnocení najdete v oficiálních dokumentech tisíce. Něco na tom je, ale ani příchod zcela nového vozu nic nemění na klasické a charakteristické tváři. V případě A8 je přední část trochu upravena a pokud patříte k velkým příznivcům Audi, pak byste si ji měli důkladně prohlédnout, protože v podobném stylu se ponesou další novinky uváděné na trh.

Nová vlajková loď má na délku 5137 mm, rozvor je bezmála třímetrový (2992 mm), šířka má hodnotu 1949 mm a výška 1460 mm. Právě posledně jmenovaný rozměr je údajem poměrně zajímavým, protože v porovnání se svými konkurenty je jedním z nejmenších. Z boku tak relativně nízká karoserie kontrastuje s rozměrnými koly (až 21“) a celé to vypadá náramně.

První třídou

Interiér se nese ve znamení kvality, přesně tak, jak se to na vrcholný model nabídky sluší a patří. Vše je samozřejmě precizně zpracováno, kvalita jednoduše dosahuje na ty vůbec nejvyšší měřítka. Ale upřímně, na podrobný popis kabiny si budete muset počkat, protože při takovém přídělu funkcí, které může řidič ovládat prostě na okukování okolních sedaček nezbývá čas. I když přeci nějaké ty dojmy k dispozici mám.

Kromě kvality, která je všude kolem vás lze za příplatek dostat masážní sedadla řidiče a
spolujezdce. Ti si tak mohou vybírat jeden z pěti programů a jejich intenzitu, což je záležitost velmi příjemná. Samozřejmě zkrátka nepřijdou ani zadní cestující, ti si ale v našem konkrétním automobilu museli vystačit pouze se svým ovládáním klimatizace a elektrických clon oken.

První a snad jediný trochu záporný dojem zanechala zadní místa v momentě, kdy jsem si sednul za mnou nastavené sedadlo řidiče. Samozřejmě, kolena jsem u brady neměl, ale poněkud mne překvapilo to, jak malá rezerva mi před opěradlem zbývá. I když rozvor oproti předchozí generaci narostl, řekl bych, že konkurence (alespoň tedy některá) nabídne více. Jenže to je tak zanedbatelný detail, že se divím, proč ho vlastně zmiňuju. Zavazadelník nabídne celkem 510 litrů. Nemyslím, že je to u této kategorie až tak směrodatný údaj. Důležitější rozhodně je fakt, že se sem vejdou čtyři golfové bagy. Oproti předchozí generaci je prostor pro zavazadla o něco málo větší a měl by být také lépe přístupný.

 

Jak už jsem naznačil, Audi nabízí řidiči velké množství funkcí, které mu budou zpříjemňovat jízdu a které ho budou při jízdě podporovat. Začít můžeme například od středového panelu. Hned na první pohled vás určitě zaujme tvar voliče automatické převodovky. Ten je inspirován luxusními jachtami a v praxi se osvědčil. Slouží totiž nejen pro volbu režimu řazení, je to jakási opěrka pro řidičovo zápěstí tak, aby bylo možné pohodlně mačkat a kroutit všemi těmi "čudlíky".

Novinkou je takzvaný touchpad umístěný právě před voličem automatické převodovky. Pokud nechcete při zadávání například adresy nebo kontaktu v telefonním sezamu vybírat jednotlivá písmena, lze je pomocí tohoto prostě a jednoduše napsat. Systém umí dokonce i azbuku a jiné.

Nastavujte

Ve spojení se systémem MMI lze upravovat charakteristiku vozu. Systém Audi Drive Select je dodáván v rámci základní výbavy a oproti ostatním modelům umí nastavovat více věcí. Vše došlo už tak daleko, že si lze vybírat i to, jakou barvu bude mít vnitřní tlumené osvětlení. Samozřejmostí je velmi kvalitní zobrazování dat na výsuvné obrazovce a například taková navigace zobrazuje díky grafickému procesoru terén pěkně v 3D (a vše ostatní vlastně také). Mimochodem komunikace probíhá prozatím v některém ze světových jazyků, čeština se objeví příští rok.

Velmi mne zaujal systém MMI Navigation Plus. Audi spojilo navigaci GPS s dalšími systémy. To znamená, že vůz ví, kde se právě nachází a na základě této informace jedná. Tak například spojení GPS a adaptivního tempomatu zapříčiní, pakliže máte nastavenou nějakou konstantní rychlost, vjede před vás pomalejší automobil a dle navigace máte za kilometr sjíždět z dálnice, že tempomat už po odjetí daného auta z vašeho pruhu nezačne naplno zrychlovat, protože ví, že by za ani ne kilometr musel opět brzdit.

Na obdobném principu pracuje také převodovka, která mění logiku řazení podle toho, zda jedete zrovna po zatočených okreskách nebo po dálnici. Nakonec i světla stoprocentně složená z LED diod upravují svůj charakter dle GPS. Blížíte-li se ke křižovatce, začnou svítit takzvaně za široka, na okreskách osvětlují pravý kraj, na dálnici svítí dál, a jestliže vůz překročí hranice státu, kde se jezdí na opačné straně, pak se automaticky přeorientují a svítí více vlevo.

Pro začátek dvě

Na začátku prodeje bude nová generace Audi A8 nabízena ve spojení s osmiválcovými motory. Zákazník tak může vybírat mezi benzinovým 4.2 FSI nebo 4.2 TDI. Další možnosti přibudou později a příští rok se objeví také hybridní verze. Ne náhodou jsou u nás k dispozici jako první osmiválcové motory. Český trh je totiž specifický, zákazníci zde nejvíce touží po silných jednotkách.

K prvním kilometrům za volantem nové vlajkové lodi jsem sáhnul po té benzinové. Pod pedálem plynu jsem tak měl 372 koní a 445 Nm. Mimochodem dieselové TDI nabídne točivý moment téměř dvojnásobný. Na stovku vás osmiválcové FSI vytáhne za 5.7 s a akceleraci ukončí omezovač na obligátní hranici 250 km/h. Síly máte k dispozici zkrátka dost a dost.

Komfortně nebo dynamicky
Nová generace modelu A8 je příkladně komfortní. V režimu Comfort se příjemně pohupuje, motor je prakticky neslyšný a vy se pouze divíte, jak je možné, že tachometr ukazuje 200 km/h. Ostřejší režim jízdy pak citelně přitvrdí, a pokud budete chtít ještě sportovnější pocit, můžete si třeba upravit nastavení sedadla tak, aby vás doslova sevřelo. Výsledkem je dynamická jízda, ovšem fyziku ošálit nelze, takže k zábavě, i přes přítomnost zadního samosvorného diferenciálu, se nakonec moc nepřiblížíte.

Změnu převodového poměru obstarává nový osmistupňový automat. O jeho efektním, ale také efektivním voliči už řeč byla. Díky lepší konstrukci byly sníženy ztráty a všechny verze by měly být o něco úspornější a snad také ekologičtější. Samotná převodovka řadí rychle a skoro bych řekl, že precizně.

Příplácejte

Nemyslete si, že článek tohoto rozsahu obsahuje vše podstatné. Řeč nebyla například o tempomatu, který umí vůz úplně zastavit, zmínka nepadla ani o infračervené kameře a přednárazovém systému pre-sense. To si budeme muset zkrátka nechat na klasický týdenní test (stejně jsem vše nestačil vyzkoušet).

A cena? Dieselový osmiválec vás vyjde minimálně na 2 448 000 Kč, benzinová alternativa je pak levnější. Stojí pouhých 2 336 000 Kč. Ta naše testovaná ovšem byla řádně dovybavena, a tak konečná suma poskočila o další milion výše. Cena se zastavila na 3 403 238 Kč. Psát sem seznam konkrétních příplatkových prvků, to po mně opravdu nechtějte.

Nové Audi A8 je luxusní, je rychlé, technicky vyspělé, příjemné, snad i sportovní…Je to vlajková loď se vším všudy. Nechme si ale to úplně konečné hodnocení až na redakční test. Třeba během něj objevíme nějaké zásadnější nedostatky, i když osobně tomu příliš nevěřím.