Vlakovou soupravu společnosti RegioJet, která v sobotu ráno zahájila propagační jízdy po již několik let neprovozované trati Děčín - Krupka na Teplicku, zcela zaplnili cestující. Kromě pěších turistů a cyklistů si svezení moderní nízkopodlažní soupravou značky Siemens nenechali ujít ani železniční nadšenci.

"Souprava má celkovou kapacitu 240 cestujících, oba vozy jsou plné. Někteří lidé musejí dokonce i stát," řekl ČTK průvodčí. Od cestujících vybíral symbolické jízdné pět korun.

Z Prahy přicestoval do Děčína čtyřicetiletý obdivovatel železnice Roman Provazník. "Dorazil jsem samozřejmě vlakem. Vadí mi rušení jakýchkoli tratí. Tato z Děčína do Oldřichova na Teplicku má navíc důležitou funkci z hlediska turistiky. Kousek od zastávky Bohosudov je totiž stanice lanové dráhy s cílem na Komáří vížce. Odtud se dají podnikat úžasné pěší túry po hřebenech Krušných hor," uvedl.

"Kozí dráha"

Ve vlaku RegioJet nemohl chybět ani starosta Telnice Jaroslav Doubrava, propagátor takzvané Kozí dráhy a bojovník za obnovení provozu na této trati.

"Je vždy obrovským svátkem a oslavou, pokud se na Kozí dráze objeví vlak. Každá takováto jízda je důležitá pro zachování trati. Kdyby ústečtí krajští zastupitelé za sociální demokracii a KSČM dodrželi volební sliby, vlaky jezdí dodnes. Navíc kraj zadal provozování po železničních tratích bez veřejné soutěže z ruky na deset let Českým drahám. Nabídka RegioJet byla přitom o 60 milionů korun ročně levnější. Takže peníze na regionální tratě by se určitě našly," doplnil Doubrava.

Obavu ze zchátrání trati Děčín - Oldřichov projevil Miroslav Hudec. "Byl by to argument pro definitivní uzavření trati. V současné době díky úsilí starostů obcí podél trati a za finančního přispění Ústeckého kraje se daří alespoň čas od času vypravit na Kozí dráhu víkendové spoje," sdělil.

Jančura zaplatí deset milionů

RegioJet vlastní společnost Student Agency podnikatele Radima Jančury. Za reklamní provoz svých motorových vlaků zaplatí deset milionů korun. Vlaky by měly po následující tři měsíce projet většinou českých krajů.

Firma si na propagační akci nazvanou "Žluté jaro na železnici" pronajala dvě soupravy Siemens. Vozidla jsou ve žlutých barvách Student Agency, firma je má na operativní leasing.

Ve čtyřech krajích, Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském, budou vlaky jezdit po určitou dobu na pravidelných linkách za pětikorunové jízdné, v ostatních krajích se objeví na jednotlivých propagačních jízdách.

RegioJet loni usilovala o provozování osobní regionální dopravy ve čtyřech krajích. Ty ale nakonec výběrová řízení nevypsaly a uzavřely desetileté smlouvy s Českými drahami. Výsadní postavení ČD a loňský postup krajů Jančura dlouhodobě kritizuje a chce si na něj stěžovat v Bruselu.