Vývěr byl objeven v hloubce přes 5000 metrů v oblasti, která je známá pod názvem Kajmanský žlab, kde se mimo jiné natáčel film režiséra Jamese Camerona Propast z roku 1989.

V hlubokých vulkanických puklinách v zemské kůře se tam voda ohřívá až na 400 stupňů Celsia a spolu s minerály, s nimiž se tam promíchá, je vyvrhována do chladného oceánu. Obrovský tlak vyšších vrstev přitom znemožňuje, aby měnila skupenství.

Vědci k průzkumu použili dálkově řízenou ponorku spojenou kabelem s výzkumnou lodí James Cook.

Podle jednoho z nich to bylo "jako procházka po jiném světě". V oblasti vývěru jsou podle něho mnohobarevné usazeniny minerálů a žijí tam kolonie fluorescentních modrých mikroorganismů. V okolí takových vývěrů byly už dříve zjištěny kolonie do té doby nevídaných živočichů.

Vývěr je 500 metrů hlouběji než kterýkoli jiný dosud objevený. Vědci se proto domnívají, že by mohl být také nejteplejší. Předpokládají rovněž, že tam najdou nové formy života.

Biolog Jon Copley v e-mailovém interview z paluby lodi James Cook zmínil i teorii, podle níž mohl kdysi za podobných podmínek vzniknout život na Zemi.

Teorie se opírá o zjištění, že některé mikroorganismy objevené v hlubinných sopečných vývěrech vypadají podobně jako některé z nejstarších nalezených pozemských organismů.