Radnice hlavního města Prahy, jež má především díky projektu Opencard zle pošramocenou pověst, řeší další sporný případ. Radní i zastupitelé totiž schválili přídavek pro firmy, které získají zakázky na opravy ulic.

Suma 1,5 miliardy korun je ovšem nevídaná, v minulých letech dostávala společnost Technická správa komunikací (TSK) podobná mimořádná "přilepšení" od magistrátu zhruba desetinásobně nižší.

Proti obřímu přídavku se navíc postavil také primátor Pavel Bém (ODS), jenž se snaží před blížícími se volbami zbavit Prahu nálepky města, kde se plýtvá penězi a bují korupce.

"Nevídaná dotace pro TSK může být "dárkem" pro lobbisty firem, které jsou na zakázkách pro Prahu závislé," tvrdí jeden z pražských podnikatelů, jenž je s dopravním byznysem magistrátu dobře obeznámen. Poukazuje například na to, že zatímco magistrát chce miliardové úspory po svém dopravním podniku, v tomto případě penězi mrhá.

Radní pro dopravu Radovan Šteiner, jenž návrh na mimořádnou dotaci předložil, ji ovšem obhajoval slovy: "Letošní zima poškodila komunikace v rozsahu, který mnoho let nepamatujeme. S tím letošní rozpočet nemohl předem počítat." Stejně argumentuje sama TSK, řízená magistrátem, který vyhlašuje tendry na údržbu silnic.

"Na vše vypisujeme řádná výběrová řízení podle zákona," dodává mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

S návrhem na obří dotaci opravářům přišla Bémova "rodná" pražská ODS. Peníze vzala z prostředků, určených na výstavbu pražského obchvatu.

 

 

Bém se přitom snaží manévrovat tak, aby se do akce "nenamočil", ale aby přitom zároveň nepopudil své kolegy. "Nepochybuji o nutnosti oprav, ale dělá mi to tvrdý zásah do struktury rozpočtu," vysvětluje Bém, proč se hlasování o dotaci zdržel.

Podle kuloárních informací ovšem primátor jen těžko drží na uzdě své radní Šteinera, Rudolfa Blažka, Milana Richtera nebo dalšího vlivného muže pražské ODS Tomáše Hrdličku, kteří o byznysu hlavního města mají své vlastní představy.