Soutěž o nejlepší banku a pojišťovnu

Vážení čtenáři,

dne 24. června 2010 budou vyhlášeni vítězové soutěží Nejlepší banka 2010 a Nejlepší pojišťovna 2010. Na stránkách Hospodářských novin, vyhlašovatele soutěže, můžete od dnešního dne sledovat seriál, který se bude zabývat produkty, jež banky a pojišťovny nabízejí klientům, tedy Vám. Zhodnotíme dále například jejich sazby a ceníky, přehlednost webů i hospodářské výsledky.

19. dubna vyjde téma Komunikace se zákazníky

Jste právník, lékař nebo rentiér? V takovém případě pro vás posledních dvanáct měsíců bylo z pohledu nových bankovních i pojistných produktů a služeb docela zajímavých.

České banky i pojišťovny se v rámci boje o zákazníky vrhly na skupiny klientů, u kterých vidí nejméně rizik a potenciál vysokých zisků. I když to znamená, že se musejí naučit zákazníkům nabízet služby obvyklé ve vyšších patrech bankovního světa.

Kromě služeb pro velice vážené klienty ale banky i pojišťovny stále bojují i o úspory českých zákazníků. V oblasti inovací však bankám tak trochu vypálila rybník Evropská komise.

Výpisy zdarma

Evropská komise se do bankovního sektoru pustila razantně. Díky jejímu zásahu i v Česku platí nová legislativa, která zavedla například rychlejší připsání peněz poslaných z jedné banky do druhé nebo větší zodpovědnost bank v situaci, kdy klient přijde o platební kartu.

Výrazně se na českém trhu projevila i povinnost bank nabízet bezplatný výpis o transakcích na účtu, vedlo to k rozvoji elektronických variant výpisů. Nový produkt s názvem eVýpis nabízí Volksbank. Poštovní spořitelna na podzim zavedla Komfortní vyúčtování, což je služba internetového bankovnictví, která zajistí, že každé vyúčtování od společností, které jsou partnery banky, se zobrazí v internetovém bankovnictví zobrazí a lze je tak snadno zaplatit. Obě banky přitom sázejí na grafické zpracování maximálně podobné papírovým výstupům.

Do kategorie inovací v oblasti informací o provedených transakcích patří i vylepšená webová aplikace Money Manager od GE Money Bank, která se dočkala spuštění už v únoru roku 2009. Money Manager neslouží jako náhrada výpisu, ale umožňuje přehledné vedení rodinného účetnictví a finanční plánování. Mezi novinky v aplikaci patří například možnost vyhledávání podle klíčových slov.

V rámci služeb pro co nejširší počet klientů zabodovala i ČSOB a Poštovní spořitelna s velice jednoduchým, ale o to praktičtějším nápadem - umožnila klientům nastavit si vlastní částku pro výběr z bankomatu, která se jim automaticky zobrazí v hlavní nabídce jakéhokoliv bankomatu finanční skupiny ČSOB.

Hypotéky v centru dění

Nejvýraznější změny se v posledních měsících odehrály u hypotečních úvěrů. Menší i velké banky hromadně ohlašují snížení úrokových sazeb a slibují nižší sazby i klientům, kterým končí fixace. Agresivní marketing ale neznamená, že by na hypoteční úvěr dosáhl každý, banky si i nadále pečlivě klienty lustrují. "Obecně stále platí, že banky zpřísňují pravidla pro poskytování úvěrů a obezřetněji řídí svá rizika," potvrzuje Pavel Závitkovský, partner odpovědný za oblast bankovnictví, KPMG Česká republika.

Kromě pohybu cen některé banky u hypoték zavedly nové principy. Například Unicredit Bank se od 1. dubna přidala k mBank nebo Oberbank a začal nabízet produkt s názvem Převratná hypotéka, jejíž úroková sazba je vázaná na aktuální úrokové sazby na mezibankovních trzích. Otázkou ale bude dostupnost tohoto úvěru. "Úrokové sazby na mezibankovních trzích mohou výrazně kolísat, proto se tato varianta hodí pouze pro bonitní klienty, které náhlé zvýšení úrokové sazby neohrozí," upozorňuje Ivan Věžník, člen vedení Oberbank, která tento typ úvěru poskytuje již několik let. I z tohoto důvodu nejspíše nabídka UniCredit Bank počítá s možností převodu úvěru na pevný úrok.

Raiffeisenbank u hypoték v lednu tohoto roku potom zavedla možnost snížit si výši úroků vložením volných prostředků na speciální spořicí účet. Komerční banka u hypoték reaguje na obavy nových klientů o schopnost splácet, a tak představila hypotéku "bez obav", která možní zvýšit nebo snížit výši měsíční splátky nebo odložit splácení až o tři měsíce. Naopak beze změny je trend spojovat hypoteční úvěry s pojištěním proti ztrátě zaměstnání, které ale pro klienty není příliš výhodné kvůli přísným podmínkám pro využití pojistky. Náklady na pojištění navíc hypotéku prodražují o několik desetin procenta.

Zacíleno na VIP

Malou, ale zajímavou skupinu zákazníků pro banky představuje takzvaná privátní klientela. Pro klienty, kteří mají volně k dispozici alespoň jeden a půl milionu korun nebo patří k vybraným profesním skupinám, banky nabízejí celou řadu zajímavých produktů a služeb, které kombinují finance s životním stylem. Například Citigold klientům, kteří mají volné prostředky ve výši 1,5 milionu korun, nabízí například členství v tenisovém klubu nebo koncerty Českého národního symfonického orchestru.

 

 

Komerční banka zase náročným klientům nabízí platební kartu Platinum se širokou nabídkou asistenčních služeb a pojištěním, které pokrývá i kapesní počítače nebo golfové vybavení. LBBW Bank se v oblasti VIP služeb rozhodla zaměřit na právníky či exekutory, kterým v rámci IQ Profesního konta umožňuje zřídit neomezený počet účtů pro úschovu peněz klientů. Na stejnou cílovou skupinu se už ale delší dobu zaměřuje například UniCredit Bank a další menší banky, které nabízejí komfortnější služby než obyčejné pobočky velkých retailových bank.

Bohatší klienty čekají i další služby, jako je například speciální hypotéka pro nákup nemovitosti v Rakousku či nabídka termínovaných vkladů Clear Deal od privátní banky J&T, které lze pro částky od 500 000 Kč s úrokovou sazbou od 4% sjednat jediným platebním příkazem. Pro úložky nad milion banka jako bonus nabízí týdenní pobyt pro dva v grandhotelu finanční skupiny J&T v Tatrách.