Google konečně vyřešil svou komplikovanou situaci v Číně. Volba mezi 600 miliony dolarů, které by měl letos podle odhadů na největším světovém trhu vydělat, a pokračováním v cenzuře vyhledávání dopadla nemastně neslaně. Firma svůj vyhledávač Google.cn jen přesměrovala na ostrov Hongkong, odkud tak světová jednička nadále funguje jako pirátské rádio.

Včera již byli návštěvníci čínského vyhledávače Google.cn přesměrováni na jiný čínskojazyčný servis se sídlem v Hongkongu. "Vítejte v novém čínském domově Google Search," objevilo se na stránce podle agentury AP.

V Číně zůstane technologické zázemí a obchodní oddělení Googlu pro prodej reklamy v čínském jazyce. Očekává se však, že mu čínské úřady ztíží podmínky k podnikání.

Google se po lednovém konfliktu kvůli hackerskému útoku na několik e-mailových schránek čínských disidentů a průniku do systémů velkých amerických firem snažil s čínskou vládou vyjednat zrušení cenzury. Marně. Poté se chtěl nalézt kompromisní řešení pro zachování svého výzkumného centra a prodejního týmu v zemi, což se mu zřejmě podařilo.

Pro Číňany ale odchod Googlu ze země nemusí být pohromou. Konkurenční vyhledávač Baidu drží totiž více než 60procentní podíl na vyhledávání a na čínský trh se dere Microsoft se svým vyhledávačem Bing.

Čínský ministr průmyslu a informací Li I-čung již dříve prohlásil, že by byla škoda, kdyby Google odešel. Otázkou je, jak čínská vláda zareaguje na jeho včerejší rozhodnutí.

Čínská média během posledních dnů vtipkovala, že ztráta jednoho z vyhledávačů není tak strašná, jako kdyby z Číny odešla oblíbená on-line fantasy hra World of Warcraft, která tisíce mladých Číňanů i živí.

V Asii se celkově Googlu moc nedaří. A to jak kvůli kulturním, tak i jazykovým rozdílům. Podle analytika společnosti BGC Financial Colina Gillise zajišťuje Asie Googlu jenom asi deset procent z jeho téměř 24 miliard dolarů ročních tržeb.

Související