Někteří Číňané v internetových diskuzích a na blozích tvrdí, že budou rádi, když Google odejde. Čínský list China Business News v pátek napsal, že Google možná už v pondělí oznámí, zda v Číně zůstane, anebo odejde.

Google zatím mlčí. Už dva měsíce ale s čínskými úřady vede spor, který se točí kolem toho, že už není ochoten spolupracovat s úřady na kontrole výsledků vyhledávání.

Čína vyžaduje spolupráci, aby se k uživatelům nedostával obsah, který považuje za nežádoucí, podobné snahy ale Google považuje za cenzuru, kterou nelze tolerovat. Další americké či jiné západní internetové firmy, které působí na čínském trhu, s tamní vládou na cenzuře obsahu běžně spolupracují.

Google v Asii jednoznačně úspěšný není

Zatímco ve Spojených státech a zemích západní Evropy Google boduje a patří mu prvenství na trhu internetového vyhledávání, totéž se nedá říci o Číně a dalších asijských zemích. V Číně Google zdaleka takový úspěch nemá, podle výzkumné společnosti Analysys mu patří mírně nad 30 procent trhu, jasným favoritem je tam čínský technologický obr Baidu, jemuž patří asi 60 procent trhu.

Na japonském trhu má Google kolem 48 procent, hned v závěsu je tam za ním Yahoo s podílem asi 43 procent. Velmi dobře si Google vede v Indii, kde mu podle americké výzkumné společnosti comScore patří asi 88 procent trhu internetového vyhledání.

Úplným propadákem je Google naopak v Jižní Koreji s podílem sotva osm procent. Více než 50 procent trhu má korejský vyhledávač Naver. O moc lépe na tom Google není ani na Tchaj-wanu, kde měl v únoru 27 procent trhu, podobně v Hongkongu měl asi 32 procent trhu.

Problém může být v tom, že technologie Googlu pracuje nejlépe s latinkou

Za neúspěchem Googlu v asijských zemích ale nemusí být nutně jen to, že Google nerozumí tamní kultuře a zvyklostem tak dobře, jako domácí podniky. Google totiž svou technologii vyvinul tak, aby pracovala s latinkou, ne s čínskými znaky. V tom je teď patrně i jeho velká nevýhoda.

Google už sice investoval do zdokonalení technologie tak, aby lépe fungovala i v jiném prostředí než je latinka, podle analytika společnosti BGC Financial Colina Gillise nicméně Asie Googlu přesto zajišťuje jen asi deset procent z jeho téměř 24 miliard dolarů ročních tržeb.

Nepřítelství vůči Googlu prý podněcuje vláda

Výlevy hněvu, které lze na čínských webech na adresu Google v posledních dnech vysledovat, podle agentury Reuters svědčí o tom, že čínská vláda je schopna ovlivnit, co si mají Číňané myslet. I když mezi vzdělanými Číňany je Google oblíbený, nepřátelské reakce na webech patrně naznačují, že vláda ví, jak ovlivnit státní média a weby, aby si lidé utvořili na Google takový názor, jaký vláda chce.

"Už táhněte k čertu," napsal v internetové diskuzi jeden z čtenářů listu The Global Times. A řada dalších uživatelů psala v podobném duchu. "Koupím si dělbuchy a budu slavit," píše další k očekávanému oznámení firmy, že se z čínského trhu stahuje. Podle průzkumu, na který se list The Global Times odvolává, je zhruba 80 procentům respondentů úplně jedno, jestli Google z Číny odejde.