Společenská síť Facebook ve Spojených státech z hlediska návštěvnosti poprvé porazila web internetového vyhledávače Google. Zjistila to výzkumná společnost Hitwise, podle které na zmíněné dva weby v určitém okamžiku směřovalo až 14 procent lidí, kteří byli zrovna na internetu.

Hitwise data o návštěvnosti internetových stránek analyzuje v týdenních intervalech. V minulém týdnu na stránku Facebook směřovalo 7,07 procenta všech uživatelů internetu v USA, zatímco stránka Google jich přilákala 7,03 procenta. List Financial Times (FT) v této souvislosti poznamenal, že i když to není velký rozdíl, o něčem to svědčí.

"Je to známkou toho, že web se čím dál víc stává místem k setkávání, než k vyhledávání," píše FT. Ještě před rokem na Facebook směřovala jen dvě procenta uživatelů internetu v USA, Facebook ale za tu dobu dokázal zvýšit počet uživatelů na dvojnásobek a má jich více než 400 milionů.

Zástupkyně Hitwise Heather Doughertyová řekla, že Facebook se díky větší návštěvnosti, než má Google, přenesl přes klíčový mezník. Analytik výzkumné společnosti Forrester Research Augie Ray zase upozorňuje na potenciál, který Facebook má. "Skutečná hodnota Facebooku a společenských sítí obecně se stává zřetelnější hlavně pro zadavatele reklamy," řekl.

Google nástup obliby společenských sítí registruje a v únoru na něj také zareagoval. Spustil svou vlastní síť s názvem Buzz, která zájemcům umožňuje komunikovat mezi sebou, vytvářet si profily, sdílet fotografie a videa či odkazovat na jiné společenské weby.

Facebook i Buzz vybízejí ke zveřejňování osobních údajů

Buzz, podobně jako Facebook, ale naráží na problém zveřejňování osobních údajů. Facebook se už dříve stal terčem kritiky za to, že uživatele vybízí k tomu, aby o sobě v nezabezpečeném prostředí internetu sdělovali řadu osobních informací a zadávali je do vyhledávačů, které usilují o to, aby v reálném čase nabídly informace o zájmech uživatele.

Data organizace Hitwise berou v úvahu pouze návštěvnost domovské stránky Google.com. Ignorují tedy příbuzné weby ze skupiny Google, jako je Gmail, YouTube, Google Maps nebo výsledky vyhledávání. Pokud by se bral zřetel na všechny tyto weby, pak by celková návštěvnost webů skupiny Google v USA za minulý týden činila 11,03 procenta. Na druhém místě by s podílem 10,98 procenta byly weby skupiny Yahoo, třetí by byl se zmíněnými 7,07 procenta Facebook.

Dosavadní vývoj podle FT naznačuje, že Facebook v nadcházejících měsících patrně web Google.com předstihne ve všech směrech. Noviny nicméně dodávají, že společenské sítě už v minulosti i zklamaly. Dlouho je na trhu například síť MySpace, která patří do skupiny News Corporation mediálního magnáta Ruperta Murdocha. Ta se těšila značné oblibě, v září 2007 ji ale předstihl web Google.com a už před ní zůstal.