Každý řidič osobního auta bude muset mít od příštího roku za předním sklem krabičku, takzvanou elektronickou vinětu. Řidič jí bude prokazovat, že zaplatil za užívání českých dálnic. To je nejpravděpodobnější varianta vývoje poté, kdy včera poslanci v prvním čtení zamítli návrh na zrušení elektronických vinět.

Zavedení vinět schválila sněmovna loni v červnu, ačkoli její hospodářský výbor doporučil tento návrh z novely zákona o pozemních komunikacích vyřadit. Viněty navrhl vyřadit i Senát, ale poslanci ho přehlasovali. Viněty měly fungovat již od letošního ledna, systém ale nebyl připraven. Jeho zavedení se proto posunulo na 1. leden 2011.

Nynější návrh na zrušení elektronických vinět podali členové sněmovního kontrolního výboru s tím, že systém je příliš drahý, zavedení by přišlo stát na 8,5 miliardy korun.

"Myslím, že to bude méně, ale přesnou částku zatím neznáme. Firma Kapsch, u které jsme elektronické kupony poptávali, nám zatím částku nesdělila," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"Nevím, skutečně nevím," odpověděl na dotaz HN na náklady zavedení elektronických vinět obchodní ředitel firmy Kapsch Karel Černý.

Dosud se zaplacení dálničních poplatků prokazovalo nálepkou na okně. Roční náklady na tisk a distribuci papírových nálepek se pohybují kolem dvou set milionů korun, konkrétně loni to bylo 206 milionů korun. Výnos z dálničních nálepek loni dosáhl 2,9 miliardy korun.

"Na příští rok žádné zdražení nepřipravujeme, poplatek bude jako letos 1200 korun za osobní auto," připomněl Hanzelka.

Pokud by roční výnosy zůstaly stejné jako loňské, pak při osmi miliardách korun za zavedení systému vinět by stát téměř tři roky nedostal z výnosů ani korunu.

Z pohledu Ministerstva dopravy mají elektronické viněty dlouhodobé přednosti. Ministerstvo totiž uvažuje o tom, že dosavadní poplatky za rok užívání dálnic v budoucnu změní v platby za kilometr jízdy.


Mýto za osobní auta


8,5 miliardy korun. Až tolik mohou stát viněty. Papírové kupony nyní stojí 200 milionů ročně.