3D televize v číslech

50 tisíc Kč

budou nejméně stát základní modely televizí s úhlopříčkou kolem 120 centimetrů

15 tisíc Kč

budou stát přehrávače
3D blu-ray disků

1700 Kč

budou stát brýle

3,4

milionu 3D televizí chtějí ještě letos prodat výrobci jen v USA

85

živých přenosů chce odvysílat ESPN do konce letošního roku

Kdy televize přijdou na trh

Panasonic - duben

Sony - květen

Samsung - březen/duben

LG - do léta

Třetí rozměr bude v českých obývácích již na konci března a v dubnu realitou. Datart i Electro World totiž začnou prodávat první modely televizí, které dokážou přehrát 3D-filmy. Jako první se na pultech objeví televize Samsung. "Začneme je do obchodů dodávat už během tohoto týdne, nejlevnější model bude stát kolem 45 tisíc korun," říká Ondřej Lukáč ze Samsungu.

Na 3D-obrazovky jsou připraveni také obchodníci ve velkých řetězcích. "Pravděpodobně to nebude zpočátku masová záležitost, ale uvidíme, co s tím udělá letní mistrovství světa ve fotbalu," říká šéf Datartu Pavel Sláma s tím, že kvůli tomu budou muset i přestavět prodejny. "Musíme všechno připravit tak, aby si 3D-obraz mohli vyzkoušet i zákazníci," vysvětluje Sláma.

"Zájem zákazníků o 3D-plazmy očekáváme - jde o naprosto nové pojetí sledování televizních pořadů. A to i přes vyšší cenu, než jsme nyní u televizí zvyklí," tvrdí Martin Matlocha z Electro Worldu.

Nakopnou byznys?

3D-televize jsou letošním hitem a přesun zážitku z IMAX-kin do obýváků zvládli na letošním veletrhu CES všichni velcí výrobci. Podle jejich vlastních slov by to mělo pomoci skomírajícímu trhu.

"Potřebujeme náš byznys trochu víc nakopnout a šanci vidím v 3D-televizích," tvrdí Elsuke Tsuyuzaki z Panasonicu. Panasonic je přitom druhou firmou, která dostane své 3D-modely na český trh ještě v dubnu. Nejvýkonnější model se 126centimetrovou úhlopříčkou se bude prodávat kolem šedesáti tisíc korun.

Pozadu nejsou ani další výrobci. Nesmějí totiž propásnout vrchol sezony - fotbalové mistrovství světa v JAR, které budou již některé televize snímat ve 3D. V prvním pololetí by tak měly na trh dorazit i modely Sony (pravděpodobně v květnu) a LG. Cenově by se neměly výrazně lišit od konkurence.

Koupí televize však obývák zatím třetí dimenzi nezíská. "Vzhledem k absenci 3D-televizního vysílání se budeme zatím muset spolehnout jenom na filmy na discích. A k těm je třeba speciální přehrávač. Ten spolu s 3D-brýlemi může cenu zvýšit až o dvacet tisíc," vysvětluje odborník na domácí elektroniku Václav Nývlt ze serveru Technet.cz.

Chybějící obsah je totiž doposud největší bolestí začínající 3D-televizní éry. V Česku je dnes dokonce k dispozici pouze jeden 3D-film - Monstra versus Vetřelci -, jenž by měl být přibalován k novým televizím Samsung.

Poskytovatelé a operátoři jsou na novou technologii připraveni. "Kabelové sítě jsou ideální cestou, jak přenášet taková velká množství dat. Technicky jsme schopni rozjet vysílání v 3D okamžitě, ale čekáme na obsah," říká mluvčí UPC František Malina a dodává, že rozhodnutí k tomuto strategickému kroku musí padnout v centrále.

Už dříve však šéf firmy John Malone tvrdil, že 3D-vysílání má velký potenciál. Připravenost hlásí i virtuální videopůjčovna Telefóniky O2. "V současné době 3D-tituly nenabízíme. Jsme však připraveni je nasadit, jakmile bude k dispozici zajímavý obsah," říká mluvčí firmy Martin Žabka.

Sport...

Velkou budoucnost si propagátoři 3D technologií slibují především od sportovních přenosů. Například v Británii letos 31. ledna premiérově přenášela trojrozměrně stanice SkySport fotbalový zápas Premier League mezi Arsenalem a Manchesterem United. Fanoušci ho mohli sledovat ve vybraných hospodách a kinech se speciálními brýlemi. Na Ostrovech se v 3D už vysílalo i ragby.

Hokejové a basketbalové zápasy se chystá do třetího rozměru převést i americká ESPN. Ta chce od června do konce roku odvysílat 85 živých přenosů. A začne zahajovacím zápasem MS v JAR.

České televize se k novince staví zatím zdrženlivě. "Určitě žádné 3D-vysílání zápasů MS nechystáme. Zatím je to tak finančně náročné, že si to neumím představit," říká šéf sportu ČT Ota Černý.

Podobně je na tom televizní jednička Nova. "Sledujeme trendy, určitě to není utopie. Zaznamenaly jsme to na veletrzích, kde už byly prezentovány i demoverze 3D vysílání. Ale zatím nic takového nechystáme. Určitě to není otázka nejbližší sezóny. Zatím to vázne na ceně a dostupnosti té technologie, ale budoucnost ve sportovních přenosech to určitě má," říká mluvčí Nova Sport Michal Klouda.

Se zajímavým obsahem, jenž by přitáhl nové zákazníky, však počítají výrobci televizí. Jen na americkém trhu chtějí letos prodat 3,4 milionu televizí. Korejské LG hodlá například prodat půl milionu 3D-televizí a sází především na trojrozměrné přenosy z letošního mistrovství světa ve fotbalu.

"3D přinese tolik nových zážitků při sledování televize jako žádná jiná technologie v historii," věří Buzz Hayes, viceprezident 3D-centra Sony. Právě Sony by chtělo příští rok prodat 2,5 milionů 3D-televizí, což je celých deset procent veškeré produkce.

...a hry

Třetím rozměrem ovšem nejsou fascinováni pouze výrobci televizí. Na světě je totiž už první 3D-notebook od Aceru a Sony už loni ohlásilo, že chce své herní konzole Playstation 3 upravit tak, aby je uživatelé mohli povýšit do třetího rozměru a současně používat jako přehrávače 3D-filmů.

Herní byznys tak přispívá ke všeobecné 3D-mánii. Microsoft například pokračuje ve vývoji svého ovladače Project Natal, jenž využívá kameru a 3D-senzory ke snímání hráčova pohybu.

 

Televizní obsah

Zásadní věc pro další rozšiřování 3D televizí. Ve Velké Británii už 3D přenosy fotbalu testuje televize Sky. Ve Spojených státech chtějí ve 3D vysílat sportovní kanál ESPN a dokumentární Discovery.

 

 

1. Snímání

Obraz je snímán dvěma kamerami z jednoho místa. Dění zabírají zvlášť z pravého a levého úhlu.

 

 

2. Vysílání

Televize vysílá dvojrozměrný obraz k divákovi dvakrát. Mozek si pak s pomocí vysokorychlostních clon v brýlích oba signály složí do trojrozměrného obrazu. Proto se musejí pořady pro 3D televizi natáčet jiným způsobem, než tomu je dnes.

3. Přehrávače

Vzhledem k množství dat je nutné používat speciální 3D blu-ray disky, které mají větší kapacitu než běžná DVD. Zároveň je ale nutné mít přehrávač, který dokáže 3D data zpracovat na obrazovku.

 

 

4. Brýle

3D brýle se vyrábějí ve více verzích. Aktivní spolupracují s televizí a zatmívají jednotlivá políčka a pasivní fungují stejně jako v 3D kině iMAX, ale za normálního světla nejsou příliš kvalitní.

 

 

5. Sledování

Pro 3D vysílání je ideální klasická vzdálenost kolem dvou až tří metrů. Komplikované je sledování z boku, z ostrých úhlů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru