Jak by lidé v únoru volili?

Factum Invenio - volební model

ČSSD: 31 %
ODS: 25,1 %

CVVM - volební model

ČSSD: 33 %
ODS: 20,5 %

Median - volební model

ČSSD: 34,5 %
ODS: 20,7 %

STEM - stranické preference

ČSSD: 28,6 %
ODS: 23,2 %

Uvnitř ODS roste nervozita. Mohou za ní poslední průzkumy veřejného mínění i dosud neviditelná kampaň před květnovými volbami. Podle únorového šetření agentury Median ztrácí občanští demokraté na vedoucí socialisty již téměř 15 procentních bodů.

Ohrožena je také pozice hlavního města, které bylo dlouhodobě baštou pravicové strany. Nyní se na ODS údajně v preferencích dotáhla TOP 09.

Zatímco ČSSD již začíná po celém Česku vyvěšovat své billboardy s předvolebními sliby, kampaň ODS začne až v polovině dubna, tedy měsíc a půl před termínem sněmovních voleb. Nervozitu regionů do jisté míry chápu. Naše průzkumy ale ukazují, že máme šanci ve volbách uspět, říká v rozhovoru pro HN volební manažer ODS a místopředseda strany Ivan Langer.

Opožděný start kampaně je podle něj strategický. Strana má méně peněz kvůli zrušeným loňským volbám, proto se chce soustředit na kratší, ale o to intenzivnější přesvědčování voličů těsně před otevřením volebních místností.

HN: Někteří členové ODS jsou nervózní z malých preferencí ODS a z toho, že vaše strana pořád ještě nezačala kampaň.

Naše strategie vychází z objemu finančních prostředků, které máme k dispozici a které jsou oproti sociální demokracii asi tak třetinové. Za druhé, naše kampaň je odlišná. ČSSD zvolila strategii plošného bombardování, které pokrývá celou Českou republiku. Za třetí, my máme připravený timing tak, abychom byli schopni co nejefektivněji a ve správném čase oslovit naše cílové skupiny.

A na konec: průzkumy, které máme k dispozici, se odlišují od těch, které jsou publikovány a mají velmi netransparentní metodologický základ. Z průzkumů, které my máme k dispozici, ale vyplývá, že ODS v těchto volbách nejenže je soupeřem ČSSD, ale také v těch volbách musí uspět.

Regionální nervozitu do určité míry chápu, nicméně členové Výkonné rady byli informováni o timingu kampaně a já věřím, že naše strategie je správná.

HN: Bez ohledu na peníze, ODS není příliš výrazná v médiích. Nereaguje na návrhy ČSSD a vidět není ani Mirek Topolánek.

ČSSD oslovuje úplně jiné skupiny. Naším cílem není trumfovat se s ČSSD v různých nesmyslných a nesplnitelných slibech. Nevidím žádný důvod, proč bychom v tomto měli s ČSSD soupeřit.

HN: A Mirek Topolánek?

Ten přesně v duchu s připravenou strategií do startu ostré kampaně věnuje čas regionům.

HN: ODS trápí skandály v Praze, zejména Opencard. Budete po Praze chtít, aby se toto ještě vyřešilo?

Případ Opencard je komunální téma, které ale díky tomu, že se odehrává v Praze, má i celostátní rozměr. Věřím, že si to kolegové v Praze uvědomují a že v následujících týdnech a měsících budou dělat všechno pro to, aby to co nejméně ovlivnilo volby celostátní.