Na facebooku se rozjíždějí obchody

3,5 milionu zábavních akcí
měsíčně uspořádají a zveřejní uživatelé facebooku. Prodej vstupenek v komunitní síti tak nemusí pomoci k penězům jen profesionálním promotérům.

50 eur
takový limit je nastaven ve facebookové peněžence Buxter. Ta od začátku března umožňuje uživatelům posílat peníze svým přátelům a platit za virtuální zboží či služby.

35 - 40 miliard dolarů
na tolik se nyní odhaduje hodnota facebooku. Na burzu by ale mohla firma Marka Zuckerberga vstoupit nejdříve příští rok.

Facebook začíná ožívat penězi. Sociální síť, v níž je dnes registrováno přes 400 milionů lidí po celém světě, brzy nabídne další službu, která rozjede nový koloběh peněz. Facebook se podle serveru TechCrunch dohodl se společností Eventbride a poskytne uživatelům možnost prodávat vstupenky na koncerty, večírky a další akce.

Eventbride je největším on-line zprostředkovatelem zábavních akcí na světě a nyní svou technologii nainstaluje do prostředí facebooku, kam uživatelé přidávají zhruba 3,5 milionu nových akcí měsíčně. Otevírají se tak nové možnosti jak pro uživatele, tak pro pořadatele.

Firma Marka Zuckerberga sice novou spolupráci ještě oficiálně nepotvrdila, ale vstupenky na čtvrtou vývojářskou konferenci F8 Developer Conference už bylo možné zaplatit na facebooku právě prostřednictvím služby Eventbride.

Facebook se tak otevírá dalším příjmům a marketingovým experimentům. Firma Eventbride si z každého prodaného lístku strhne 5,5 procenta plus poplatek 99 amerických centů. Vstupenky zdarma Eventbride zpoplatňovat nebude. Facebook výši své provize zatím nezveřejnil.

Obchodní dům Facebook

Dosud se v sociální síti platilo především za speciální bonusy ve hrách, ale nyní jde o oslovení mnohem širší veřejnosti. A prodej vstupenek není první vlaštovkou přílivu peněz na facebook.

Už před týdnem ohlásila britská společnost ClickandBuy, která provozuje systém pro bezpečné internetové platby, že přichází na facebook s novou aplikací Buxter. Ta by mohla napomoci proměně facebooku v jedno velké internetové tržiště.

Uživatelé si díky Buxteru mohou posílat peníze, platit za aplikace nebo přispívat na charitu. ClickandBuy ale tuto službu nenabízí zadarmo. Z každé zaplacené částky si strhne necelá dvě procenta, minimálně však dvě eura.

Aplikace je určena pro velmi malé platby (na jednom účtu může být maximálně 50 eur) a transakci lze uskutečnit pouze mezi lidmi, které má uživatel facebooku mezi svými přáteli. "Nesnažíme se konkurovat bankám. Aplikace Buxter není určena k tomu, abyste z ní platili třeba vaše faktury za plyn nebo nájem," říká Christian von Hammel-Bonten, viceprezident ClickandBuy.

V zisku dříve, než se čekalo

Právě takzvané mikroplatby za virtuální zboží se ukázaly jako výnosný byznys a Facebook začal i díky nim vydělávat dříve, než se čekalo.

"Během loňského roku jsme avizovali, že chceme dosáhnout kladného cash-flow někdy v roce 2010. Mám to potěšení vás informovat, že jsme tohoto milníku dosáhli ještě před koncem roku 2009," oznámil šéf firmy Mark Zuckerberg v říjnové tiskové zprávě.

Podle posledních odhadů by měl zisk společnosti letos přesáhnout 1,2 miliardy dolarů. Facebook tak pomalu spěje ke vstupu na burzu. Jeho hodnota se přitom nyní odhaduje na 30 až 40 miliard dolarů.

Další velký prostor se otevírá v mobilních telefonech a především v mobilní reklamě. Facebook totiž už v mobilu používá přes 100 milionů lidí. Společnost proto v únoru představila odlehčenou verzi aplikace určenou právě pro mobily.