Animace se změnami na D1 na www.domaci.ihned.cz


Brněnskou D1 čeká start největších oprav v historii českých dálnic. Pokud vláda odsouhlasí, aby do projektu vstoupil i soukromý investor, začne rekonstrukce na konci roku.

HN přinášejí přehled změn po rekonstrukci, již právě začalo ministerstvo dopravy plánovat.

Do deseti let se dálnice v každém směru rozšíří o jeden metr, bude mít tři pruhy, do nejrychlejšího nebudou smět vjíždět kamiony a na Vysočině přestanou řidiče trápit propady v panelovém povrchu. Opravy vyjdou na 20 miliard korun. Než však skončí, řidiče čeká až deset let uzavírek a objízdných tras.

Jako první přijde patrně ještě letos na řadu úsek mezi středočeskými Mirošovicemi a Větrným Jeníkovem na Vysočině. "Nejprve přistavíme do šířky metr v jednom směru dálnice, aby se dal rozčlenit na čtyři pruhy. Pak druhý směr uzavřeme a kompletně opravíme," popisuje ministr dopravy Gustav Slamečka.

Pozemky těsně u dálnice patří státu, takže kvůli rozšíření je nebude muset vykupovat. Ministerstvo chce touto formou opravit na 160 kilometrů od Mirošovic po Kývalku u Brna. Některé části budou mít ovšem i nadále dva pruhy, půjde zejména o ty, kde je hodně mostů a nadjezdů, například u Velkého Meziříčí.

Kolony na D1

Řidiči musejí v místech oprav počítat s tvorbou kolon. "Jeden pruh je pro D1 málo. Je to páteřní komunikace a kolony se budou tvořit. Ale bohužel se nedá nic dělat. Dálnice potřebuje nutnou opravu a kolony budou jistou daní," řekl mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik. Pokud v problémových úsecích dojde k nehodě a dálnice se úplně ucpe, přijdou podle plánu ministerstva na řadu objízdné trasy.

Pak se cesta z Prahy do Brna ještě více zkomplikuje. "Objízdné trasy se budou týkat zejména krajských silnic na Vysočině," popsal Slamečka. "Tady bude nutné dobře řidiče informovat, protože objízdných tras nemá dálnice mnoho a ze zkušeností z hromadných nehod víme, že se zahltí ještě snáze než dálnice," upozorňuje Pavel Kuchálik.

Ministr připouští, že řidiči budou krajské silnice využívat, i když na dálnici zrovna problém nebude. Jednoduše proto, že jim cestu do Brna zkrátí. Při uzavírkách se totiž může cesta po D1 protáhnout až o hodiny.

Za cizí, nebo za své?

Velké opravy se mají rozběhnout ještě letos. Ministr předloží radě ekonomických ministrů do dvou měsíců návrh, jak opravy platit. Po schválení bude cesta ke stavbě volná.

Ve hře jsou dvě varianty. Slamečka se kloní ke spolupráci státu a soukromého sektoru. "Alespoň bychom si otestovali, jestli stát nestaví draze. Soukromník by stavěl za běžnou tržní cenu," popisuje ministr.

Stavebník by také nesl rizika, stát by mu pak za používání dálnice platil. "Kdybychom se rozhodli pro tuto variantu, mohli bychom dodržet na zahájení stavby termín letošního roku a doba oprav by se zkrátila na pět let," řekl ministr.

Pokud by rekonstrukci platil výhradně stát, řidiči by museli počítat s kolonami po dobu deseti let. A dálnice by se začala opravovat zřejmě až v příštím roce.

Kolonám se však řidiči nevyhnou, ani kdyby chtěli jet z Prahy do Brna přes Olomouc. Úseky rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí se začnou stavět nejdříve za pět let.


Opravy na D1

20 miliard korun

budou podle ministerstva dopravy stát opravy dálnice D1. Po jejich skončení bude mít rovný povrch a na většině úseků tři pruhy. Kamiony dostanou zákaz vjíždění do levého pruhu.

10 let

budou muset řidiči počítat s omezeními. Pokud bude do projektu zapojen i soukromý sektor, opravy se zkrátí na 5 let. Stát pak bude opravy splácet.

Před rekonstrukcí

Automobily čekají v koloně v blízkosti 104. kilometru dálnice D1 u Větrného Jeníkova na Jihlavsku, kde havárie kamionu před dvěma lety zablokovala provoz na několik hodin. Úsek mezi Větrným Mlýnem Mirošovicemi bude rekontruován jako první

Foto: ČTK