Fakta

4,7 mil.

cestujících přepravily České aerolinie v loňském roce podle údajů Asociace evropských aerolinek (AEA). Znamená to meziroční pokles o 1,5 procenta.

ČSA a Job Air

České aerolinie

Národní dopravce se v loňském roce propadl do hlubokých ztrát. Kvůli hospodářské krizi ubyli cestující a výrazně poklesla cena průměrné letenky. Očekává se, že firma skončí ve ztrátě kolem tří miliard korun.

Job Air - CCA

Ostravské aerolinky patří do skupiny Central Connection Group. Skupina se věnuje charterové dopravě k moři, linkové dopravě mezi Ostravou, Mnichovem a Vídní, opravám letadel i školením pilotů. Samotný Job Air v roce 2008 vydělal podle účetní uzávěrky 13 milionů korun před zdaněním.

 

Radomír Lašák krátce před svým odchodem z ČSA prodloužil smlouvu s ostravskou společnosti Job Air - CCA. Podle ní tak nadále na některých linkách nelétají letadla a posádky ČSA, ale stroje Job Air.

"My máme volné kapacity, propouští se mezi piloty i palubním personálem, a létá pro nás jiná firma i s posádkami," rozhořčuje se za piloty šéf jejich odborové organizace Filip Gaspar.

"Pro ČSA je ta smlouva výhodná, Do výsledků přinášela více než třicet milionů korun čistého ročně. Co k tomu dodat?" diví se Radomír Lašák.

ČSA k tématu mnoho neříká. Potvrzuje pouze, že si letouny Job Airu pronajímá i s posádkami na některé krátké linky, například na lety Praha - Brno a Praha - Ostrava. Nechce ale říci, o kolik cestujících ročně jde a kolik za služby Job Airu platí, ani zda je, či není smlouva pro firmu výhodná.

"Parametry spolupráce a obsah smluvního ujednání podléhají obchodnímu tajemství," říká pouze mluvčí aerolinek Hana Hejsková. Tajné je tak například i to, zda opravdu Radomír Lašák smlouvu krátce před svým odchodem prodloužil a jak dlouho platí.

Podle informací Hospodářských novin, což potvrzuje i šéf dozorčí rady aerolinek Michal Mejstřík, opravdu Lašák smlouvu prodloužil o další rok a z tohoto kroku nejsou ve firmě "nadšeni".

"Tu smlouvu nejde zrušit, ale myslím, že se již prodlužovat nebude," říká Mejstřík. Podobné hlasy zaznívají i přímo z firmy a začíná se počítat s tím, že spolupráce s Job Air skončí na konci letošního roku.

Spolupráci s Job Air začal Lašák v roce 2008. Tehdy měl pronájem malých letadel Saab (33 sedadel)uvolnit stroje ATR (42 sedadel) z domácích linek, a umožnit tak jejich nasazení například na linkách do Německa. Využití letadel není ale v současné době takové, a ČSA by tak měly být schopné z velké části odlétat spoje, které nyní zajišťuje Job Air, s vlastními stroji a hlavně s vlastními posádkami.

"Chápu, že to ubírá práci pro piloty ČSA, ale jde o normální model, který používají aerolinky po celém světě," říká Lubomír Vavroš ze skupiny Central Connect Group, pod kterou Job Air spadá.

"Myslíme si, že jsme v loňském roce pomáhali ČSA řešit dopady krize, protože jim nabízíme menší a tudíž levnější letadla, ale do jejich čísel opravdu nevidíme. Když vytíženost na těch linkách vzroste, vyplatí se jim pak samozřejmě používat jejich větší letadla ATR," dodává Vavroš.

České aerolinie měly být v loňském roce privatizovány. Nakonec je ale silně zasáhla finanční krize a firma jen za první pololetí roku prodělala 1,8 miliardy korun, a z prodeje tak nakonec sešlo a ministerstvo financí se rozhodlo, že nepřijme privatizační nabídku konzorcia Unimex Group - Travel Service a společnost se z potíží pokusí vytáhnout sám stát. Nová dozorčí rada v čele s Václavem Novákem ze společnosti ML Moran dostala za úkol určit potíže aerolinek, výsledkem byl odchod týmu Radomíra Lašáka a příchod šéfa Letiště Praha Miroslava Dvořáka, který nyní řídí jak aerolinky, tak letiště.

Aerolinky se kvůli výpadkům příjmů v posledním roce výrazně zadlužily. Státní firma Osinek poskytla dopravci půjčku 2,5 miliardy korun. Evropská komise v současné době zkoumá, zda nešlo o nepovolenou státní pomoc.