Budou banky opět více půjčovat firmám, kterým by to pomohlo na cestě z těžké situace? Takové bylo téma unikátní diskuse, kterou uspořádaly Hospodářské noviny, server iHned.cz a televize Z1. Diskutéry byli Jiří Kunert, generální ředitel UniCredit Bank; Lubor Žalman, generální ředitel Raiffeisenbank; Petr Knapp, člen představenstva ČSOB; Jan Juchelka, člen představenstva Komerční banky; Karel Mourek, ředitel úseku korporátních klientů České spořitelny a Michal Petrman ze společnosti Deloitte a celou debatu moderoval šéfredaktor Hospodářských novin Petr Šimůnek.

Bankéři se shodli, že jejich domy se snaží půjčovat a poskytovat úvěry stále stejně. Klíčovou změnou, která nastala hlavně v minulém roce, je zhoršení situace u firem, které dostávají výrazně méně zakázek.

"V krizi se změnilo to, že banky půjčují jen nepatrně méně než dříve, ale firmy bohužel výrazně přišly o odbyt poklesem poptávky po svých produktech," zdůvodnil změnu Žalman.

Juchelka ocenil manažery českých firem, díky nimž se řada firem dokázala vyrovnat s krizí lépe než na západ od našich hranic. "Reakce firem na zhoršení situace v ekonomice byla lepší než jsme čekali," dodal.

Důraz na vztah s klienty

Hlavní snahou současnosti je zlepšovat a mít intenzivnější vztah s klienty tak, aby o nich měly lepší informace. "V době krize je vztah ještě důležitější než předtím, kdy dochází k vytváření důvěry. Ten vztah s bankou, a to úvěrování není jen o číslech, ale je i o důvěře," prohlásil Žalman.

Na druhou stranu bankéři připustili, že nelze navázat intenzivní vztah s každým klientem. "Větším klientům se věnujeme více. Nelze obcházet tisíce klientů," doplnil Knapp.

Na otázku zda banky dávají přednost osobnímu přístupu nebo řízení se tabulkami při poskytování úvěrů, víceméně shodně bankéří odpověděli, že jde o určitý kompromis obojího. "Záleží na velikosti klienta, ale počítá se obojí. Obsluha drobné klientely se odehrává více na pobočkách, zatímco s velkým klientem máme osobní a bližší vztah," konstatoval Juchelka.

UniCredit se podle Kunerta řídí určitou standardizací, ale důraz klade i na vztah. Vztah s velkou a malou firmou však podle něj bude vždycky odlišný.

"České banky mají potřebné zázemí v podobě kvantitativních metod, počítačových systémů, modelů i tabulek, ale chybí jim potřebná kultura vztahu s klientem. Kdybychom ty klienty znali, měli bychom možná menší počet nesplácených úvěrů," posteskl si Žalman.

Letošní rok bude obtížný

Rozhovory s šéfy bank
Lubor Žalman,
Raiffeisenbank

Letos se strhne bitva bank o úvěry
Jiří Kunert,
UniCredit Bank

Politici regulací zabíjejí ekonomiku

Podle Petrmana bude ještě letošní rok pro firmy obtížný. "Podnikatelé budou mít ještě letos, co dělat. Na druhou stranu bankovní sektor je v v dobré kondici. Některá odvětví ale budou ještě  hodně trpět," prohlásil. Zdůraznil, že problémy budou mít výrobní firmy, autoprůmysl nebo stavebnictví, zatímco u retailu nedošlo k dramatickému poklesu. Podle něj není ani nebezpečím vzrůstající nezaměstnanost.

Žalman z pohledu bank uvedl, že došlo k návratu do normálu. "Prosperita se nám všem líbila, ale to se hned tak nevrátí a měli bychom si zvyknout na to, že to, co máme teď je v zásadě to co nás i čeká do budoucna." Z hlediska úrokových sazeb očekávají všichni pro letošek stagnaci.

"Vracíme se do normálu a podporu dostanou smysluplné projekty," shodnul Juchelka s šéfem Raiffeisenbank, přičemž připomenul, že česká ekonomika závisí na zahraničí, což ovlivňuje ve velké míře i české firmy. "Musíme se naučit řídit nejistotu a žít v ní. A to se musí naučit i podnikatelé a domácnosti," doplnil Kunert.

"Pojďme přestat plakat nad krizí. Stejně jako to je hrozba, tak to je i příležitost," uvedl Žalman. Mourek zároveň upozornil, že banky by měla klást důraz také na transparentnost.

V závěru diskuse se bankéři shodli na tom, že české firmy a podnikatelé se nemusejí bát zažádat o úvěr. "Není třeba se dobývat do otevřených dveří," uzavřel Kunert.