Nové generace a facelifty osvědčených modelů, až na řídké výjimky žádné zcela nové vozy. Tak vypadá 65 světových premiér na jubilejním 80. ženevském autosalonu, který začíná v úterý prvním novinářským dnem.

Ženevský autosalon patří po boku Detroitu, Frankfurtu, Paříže a Tokia mezi pět největších světových přehlídek pokroku ve vývoji osobních automobilů. Pokud zde letos chybí zcela nové modely, pak se kolečka automobilového průmyslu někde zadrhla.

Automobilky bojují o image

Prvním problémem světových automobilek je nadbytečná kapacita. Automobilky vyrábějí o třetinu aut méně, než mohou. Výrobní kapacity dosahují 94 milionů vozů, avšak vyrábí se a prodává dlouhodobě 55 až 60 milionů automobilů ročně. Investice do nových závodů jsou méně efektivní, než se předpokládalo, a automobilkám proto nezbývají peníze na vývoj nových vozů.

Dalším negativním faktorem byla loňská globální krize, která znamenala pro automobilové trhy katastrofu. Na "pouhý" pokles prodejů ji zmírnily vládní dotace obměny vozů, takzvané šrotovné. Dotace problém nižšího odbytu nevyřešily, jen odsunuly do příštích let.

Nejnovější pohromou jsou nyní objevované skryté závady v řízení vozů vzniklé tím, že některé automobilky preferovaly překotný růst před důslednou kontrolou kvality.

Všechny tyto negativní faktory se automobilky snaží přehlušit novinkami pod reflektory nablýskaných hal výstaviště Palexpo v sousedství ženevského letiště.

Tak malé auto, a už Audi

Největší tuzemská automobilka, mladoboleslavská Škoda Auto, v Ženevě ve světové premiéře představuje facelifty svých menších vozů Škoda Fabia a Škoda Roomster.

Díky nižší mřížce chladiče, předním světlometům a mlhovým světlům protaženým do stran vypadají oba vozy nižší a širší. Na první pohled tak na vozovce působí bezpečněji. Mají i nové motory s vyšším výkonem a nižšími emisemi.

Na malé vozy vsadila i sesterská společnost Škodovky, německá automobilka Volkswagen. Hity její expozice se jmenují VW Polo GTI a VW Polo Cross.

 

 

Malý vůz v Ženevě představuje i prémiová značka Audi, součást koncernu Volkswsagen. Její prezentace je ovšem výjimkou - nejmenší Audi A1 se světu představuje poprvé, jde o zcela nový vůz.

Nikoli na malé vozy, ale na úsporné pohony chce návštěvníky autosalonu lákat téměř každá automobilka. Včetně komfortně sportovní značky Porsche, která své úspěšné SUV Porsche Cayenne v Ženevě ukazuje nejen v modernější oblejší podobě, ale i s hybridním pohonem. Nová generace tohoto SUV se v Česku, stejně jako v celé Evropě, začne prodávat 8. května.

S hybridním pohonem představí Hyundai v Ženevě i své nové SUV Hyundai ix35, které se vyrábí v továrně Kia v Žilině. S běžným benzinovým nebo naftovým motorem je v Česku k dostání ode dneška od 410 tisíc korun. Vedle toho se Hyundai pochlubí i futuristickou studií i-flow.

Mezi desítkami dalších novinek stojí za zmínku Toyota, která chce napravit pošramocenou reputaci samovolně zrychlujících vozů novou generací modelu Auris.

HYUNDAI I-FLOW - Koncepční studie sedanu vyšší střední třídy korejské firmy Hyundai vznikla v designérském středisku firmy v německém Rüsselsheimu. Má představovat budoucnost značky jak ladnými tvary, tak například využitím lehkých materiálů či solárních článků. Foto: Archiv HN

ŠKODA FABIA COMBI - Moderní výraz dodávají vozu do stranprotažené světlomety a nižší mřížka chladiče. Foto: Archiv HN

AUDI A1První malý vůz prémiové automobilky Audi má v Ženevěsvou světovou premiéru. Foto: Archiv HN

PORSCHE CAYENNE - Nové porsche bude v Česku k dostání od května. S elektro a benzinovým motorem bude za 66 tisíc eur. Foto: Archiv HN

TOYOTA AURIS - Nový Auris má ergonomicky zlepšený interiér a lze jej koupit i s hybridním pohonem. Foto: Archiv HN